Alla inlägg den 17 mars 2011

Av enkakaiugnen - 17 mars 2011 21:48

Här kan man ju få samla lite idéer också och eftersom jag spenderat totalt 8 timmar ensam i bil dom senaste två dagarna så har jag en massa kakidéer nu! Och eftersom jag snart fyller år och ska kalasbaka så får jag kanske utlopp för dom!!


En tidigare födelsedagstårta. Till broder den gången också :)

Fylld med blåbärssylt och lemon curd-kräm, supergod var den! Recept kommer!


Jag vill göra chokladgrottor med någon form av chokladgodis i. Stark chokladsmak på själv kakan och ljus choklad i fyllningen. Antagligen daimkulor, eller kanske marabou polkagris? Hmm...

Blåbärskakor toppade med vit choklad. Frågan är vilket grundrecept jag ska utgå från...

Mariannes mjuka chokladkaka. Det är världens godaste chokladsockerkaka! Coming up.

Nyttighetsmuffins med äpple och kanel istället för blåbär.

Muffins enligt nyttigthetsreceptet fast med vetemjöl, kan nog funka för dom blir så himla saftiga!

Chokladtårta med hallonsylt och passionsfruktsmos/mousse. Den känns spännande och jag måste provagöra moussen. Det blir nog imorn, Birne gillar ju efterretterrr ;) Nä, inte riktigt, men jag gör det. Fett och socker, det är ju fredag!!!

  En som gillar fett och socker. Särskilt fett.

Av enkakaiugnen - 17 mars 2011 21:22


 


Ikväll blev det chokladfrossa! Det blir så när den fine sambon frågar om vi har nån kaka i frysen? EN muffins med glasyr hade vi. Först skulle han få den själv, men det vart som ändrat. Det GÅR INTE att ge bort den sista chokladmuffinsen utan att få smaka i alla fall lite. Så därför gröp jag ur hans muffins och la på min tallrik. Ful få man va, men inte dum, sa en mycket klok människa en gång. Sen kunde man ju inte stoppa där. Så det blev en chokladdröm också. Och en apelsin för att jämna ut. Så va man tillbaks på noll igen.


    

Dom här hallon-chokladmuffinsarna gjorde jag och min kusin en kväll i höstas och dom blev kanongoda! Grundreceptet kommer från Leilas "A piece of cake" och i chokladmuffinsarna blandade vi i hallon också. Tror det är därför dom blev så saftiga och inte lika "mäktiga" som chokladkakor kan blir. Sen älskar jag glasyr, spritspåsar och strössel!! Vilket kanske syns ;)


Muffinssmeten ger jag inget recept på nu, kolla boken, eller sök ett chokladmuffinsrecept på dagensmuffin.se. När smeten är färdigblandad så rör ner tinade/frysta hallon och grädda enligt receptet. När gräddningstiden är ute, kontrollera med sticka att muffinsarna är klara (inte kletiga fortfarande).

Låt dom svalna och gör GLASYREN!

60 g mjukt smör

5 dl florsocker

1 tsk vaniljsocker

½ dl kakao

100 g philadelphiost (riktig, det funkar inte med t.ex ICAs som man köper för att den kostar 2 kr mindre. Då blir glasyren såsig och sölig)

1 msk varmt kaffe


1. Rör ihop alla ingredienser utom kaffet till en slät kräm. Tillsätt sist kaffet.

Häll upp i en spritspåse och garnera glatt och färgigt! Här är en länk till hur man spritsar blommor på muffinsarna. Måste provas!!

http://www.youtube.com/watch?v=E9qtZwHHmx4


 

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2011 >>>
Matbloggstoppen

Skapa flashcards