Alla inlägg den 18 mars 2011

Av enkakaiugnen - 18 mars 2011 23:05

Beroendeframkallande, supergod och tokenkel står det i min receptbok. Och så är det. Den tar ca. 5 min att göra + tiden i ugnen då. Sen äter man nästan ihjäl sej.

Det bästa med den är att den blir så saftig.

 

Mariannes chokladkaka

3 dl socker

2,5 dl vetemjöl

3 msk kakao

2 tsk vaniljsocker

1 tsk bakpulver


150 g smält smör

2 ägg

1,5 dl kokande vatten


Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader.  

2. Smält smöret och koka vattnet.

3. Blanda ihop de torra ingredienserna i en bunke.

4. Tillsätt det smälta smöret och blanda ner det i smeten.

5. Tillsätt äggen och blanda ner dem i smeten.

6. Tillsätt sist vattnet och rör till en jämn smet.

7. Smöra och bröa en sockerkaksform och fyll med smet.

8. Grädda i 175 grader i ca. 35 minuter. Känn med provsticka. Den ska inte vara kletig.


Det är smeten jag vill ha!!

Och kakan!

Äta smeten och ha kakan kvar...

 



Av enkakaiugnen - 18 mars 2011 22:38

Den här moussen var hur god som helst! Och enkel att göra. Prova den!

Det här var första gången jag gjorde mousse av något annat än choklad. Det är nånting med gelatinblad som gör att man känner sej så duktig när man använder det. Det liksom stelnar och blir fint, och är lite svårt eftersom man måste blötlägga dom och greja. Och om man tänker bort att det är slaktavfall så är det gott att äta också...

Tanken är att jag ska fylla min födelsedagstårta med den här moussen och hallonsylt, men det funkade perfekt som efterrätt också, toppad med bär.

Receptet kommer från "bakabakalitenkaka.tove.blogspot.com".


Blåbärsmousse 2 port (dubbla satsen för ett lager tårtfyllning)

100 g tinade blåbär  

2 gelatinblad

1 dl vispgrädde

0,4 dl socker

½ tsk vaniljsocker

50 g färskost


Gör så här:

1. Mixa tinade blåbär.

2. Blötlägg gelatinbladen i 5 minuter.

3. Vispa grädden under tiden.

4. Hetta upp hälften av blåbärsmoset i en kastrull och lägg i gelatinbladen och låt dem smälta (inte vattnet som de legat i även om det står så på förpackningen).

5. Blanda resten av blåbären med socker, vaniljsocker och färskost. Rör ihop till en slät kräm.  

6. Rör ner den andra blåbärsblandningen och vänd sist ner grädden försiktigt. Rör om så att gräddklumparna försvinner och ställ i kylen en stund så den stelnar.

7. Lägg upp den i glas eller på en fin tallrik.

Toppa gärna med hallon och blåbär, det blir perfekt mot den söta moussen.

Idag serverade jag världens godaste chokladkaka till! Det var inte heller så dumt.   



Den här ska definitivt göras igen. Supergod och enkel att göra.

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2011 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards