Alla inlägg den 31 mars 2011

Av enkakaiugnen - 31 mars 2011 22:57

  Mina första whoopie pies! Här är dom :) Men jag måste hitta ett svenskt namn till dom, tycker inte om den här fascinationen för engelska namn på allt... Förslag nån?


Jag använde ett recept på muffins och gjorde muffins samtidigt. Jag gillar ju det här med att slå ihop saker och göra olika bakverk av samma smet. Jag gjorde två fyllningar men jordgubbsfyllningen blev inget vidare så jag ska fila vidare på den.

Den andra fyllningen var mormors äppelmos och kanel. Bättre blir det inte! Äppelwhoopies med kanel Ca. 20 st

100 gram smör  

3/ 4 dl grädde

1/ 4 dl mjölk

3 ekologiska ägg

2 ½ dl socker

1 tsk vaniljsocker

3 ½ dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

salt


3 dl äppelmos

Kanel

Rivet äpple till garnering


Gör så här:

1. Smält smöret, ta bort från värmen och häll i grädde och mjölk.

2. Blanda de torra ingredienserna.

3. Vispa ägg, socker och vaniljsocker pösigt.

4. Häll smörblandningen i äggblandningen och vänd sist ner de torra ingredienserna.

5. Rör försiktigt tills smeten är slät.

6. Sätt ugnen på 175 grader.

7. Klicka ut smeten på en bakplåtsklädd plåt, ca. en matsked stora klickar.  

8. Grädda i ca. 10 minuter. Låt svalna.

Bred äppelmos på hälften av "kakorna" och krydda med kanel. Lägg den andra halvan ovanpå. Garnera med rivet äpple och mer kanel.

 

Av enkakaiugnen - 31 mars 2011 12:10

  Jag vill baka! Har så många idéer nu som jag vill testa men jag hinner inte! Jag har så mycket i huvet nu att jag pluggar hela morgonen sen springer jag till bilen och far till jobbet för att upptäcka när jag kommer fram att jag har tagit på mej 2 olika skor på fötterna. Hmm..dags å varva ner?  

Då kan ju lite bakning passa, för det ska ju tydligen ha nån sorts yoga-effekt att få kleta med fingrarna i en deg. Så ikväll blir det yoga! Med blåbär! 


 

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2011 >>>
Matbloggstoppen

Skapa flashcards