Alla inlägg den 3 april 2011

Av enkakaiugnen - 3 april 2011 22:52

Idag blev det en småkakesöndag. Jag är på väg att börja gilla småkakor, i alla fall om de är som den här. Receptet har jag hittat på den roliga bloggen badbakeday.com och hon hade i sin tur tagit det från Martha Stewart. Så det är alltså en klassisk hemmafru-kaka. Och det var den verkligen, den tog jättelång tid att göra. Men dom blev fantatiskt goda också! Och då kan jag väl ta att det tar lite tid   Jag gjorde om receptet lite, både måtten och chokladen.


Kladdkakecookies Ca. 30 st

100 gram mjölkchoklad
100 gram mörk choklad (med blåbärssmak hade jag och det blev supergott)
3 dl vetemjöl
1 dl kakao
2 tsk bakpulver
1/4 tsk salt
115 gr mjukt smör
3,1 dl brun farin
2 ekologiska ägg
1 tsk vaniljsocker
0,7 dl mjölk
2,5 dl florsocker

Nu till det som tar tid, men som var roligt :)

1. Smält chokladen i ett vattenbad (skål över kastrull med kokande vatten). Låt den sedan svalna i ett kallt vattenbad.

2. Sikta samman mjöl, kakao, bakpulver och salt. Jag fick ta vårt durkslag och sikta med eftersom silen är trasig, men det funkade också.

3. Vispa ihop brun farin och smöret så det blandas bra.

4. Tillsätt ägg och vaniljsocker och vispa till det är krämigt.

5. Häll den avsvalnade chokladen i smörblandningen och vispa ner den.

6. Häll sist i mjölk och mjölblandning om varannat medan du vispar på låg fart.

7. Nu till det roliga:

Jag kan inte hjälpa att jag tycker det ser ut som nåt helt annat än kakdeg...

Jaja, det var kanske lite äckligt men väldigt roligt!

Hursomhelst..

Dela upp smeten/degen i 4 delar och lägg dem på varsin bit plastfolie. Plasta och lägg i kylen. Låt vila där 2 timmar.

8. Rulla varje degbit till en rulle, ca. 2,4 cm i diameter. Använd florsocker om det blir kladdigt, eller rulla degen inlindad i plastfolie. Så gjorde jag för då slapp jag kleta.

  Rulla in en boll och låt den rulla...

9. Plasta rullarna och låt dom vila en stund till i kylen, ca. 30 min.

10. Ta ut dom och rulla ca. 7 bollar av varje rulle.

11. Lägg bollarna i en skål med florsocker och dränk dom i sockret. Dom ska vara alldeles vita.

12. Lägg dom sedan på bakplåtspapper på en plåt och

grädda i 175 grader i ca. 12-15 min.

Då händer det här:

En kemsik reaktion?










 

De måste ju naturligtvis ätas amerikanskt!

Milk and cookies!

 

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7 8 9 10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards