Alla inlägg den 7 april 2011

Av enkakaiugnen - 7 april 2011 22:14

Imorn är det födelsedag! Så idag har jag kalasbakat lite och fick för mig att göra en kaka till. Så då blev det en snabbkaka som jag inte testat innan men som var supergod. Jag var tvungen att äta upp hela kanten som jag skurit loss. Kunde inte sluta...

Snabb hallonkaka 16 bitar (finns också snabbinstruktion längst ner)

100 gr smör

2 ägg

3 dl socker  

3 dl vetemjöl

½ tsk vaniljsocker

Mandelspån att strö över

Mandelmassa att riva över

Ca. 2-3 dl frysta hallon


Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Smält smöret i en 1-literskastrull (de andra ingredienserna ska i där sedan).

Låt svalna (går fortast i vattenbad)

3. Rör i äggen.

4. Rör i de torra ingredienserna snabbt och rör till en massa.

5. Klä en långpanna (ca. 20 x 20 cm) med bakplåtspapper.

6. Bred ut smeten i formen så det blir hyffsat jämt och inte för tunt på botten.

7. Finriv mandelmassa över kakan och tryck ner i smeten. Strö över hallon och tryck ner dem litegrann. Strö över mandelspån.

8. Grädda i ugnen i 30 min.

9. Skär i rutor när den svalnat lite.

10. Ät!

Snabbinstruktion:

Smält smöret i en stor kastrull och låt svalna. Rör i ägg, rör sedan i de torra ingredienserna. Bred ut smeten i en bakplåtsklädd form (20x20cm) och riv över mandelmassa och strö över hallon. Tryck ner i smeten. Strö över mandelspån.

Grädda i 175 grader i 30 minuter. Skär den avsvalnade kakan i rutor. Ät!

Av enkakaiugnen - 7 april 2011 20:46

 

Yes, i tisdags blev det invigning av sugarpasten som jag köpte på Panduro för några veckor sedan. Eftersom jag fick bonde-händer och inte små fina nätta händer så är jag heller inte så duktig på pillrigt jobb. Men det är däremot världens bästa tjej Sandra :) Hon är min kusin och älskar att pyssla och måla så därför fick hon hjälpa mej att konstruera blommor. Vi hade ingen stans, vilket alla verkar ha, så vi fick göra våra blommor för hand. Tack gud att jag hade experthjälp  

Sandra skär ut blomblad. Ja, ni ser ju själva. Något pillrigt.

Men då blev det också så här fint:

 

När Sandra hade gjort den här kom jag på att det är ju enklare att rulla minikulor i handen och sedan trycka ut den till rundlar med tummen. Då får man ju blomblad och slipper skära. Så då testade jag så och gjorde blommor i den här stilen:

 

Och efter 1 timme och 45 minuter hade vi lyckats med detta:

Nej, vad suddigt det blev. Suck. Aja, den närmast är ju samma som ovan och de andra syns ju lite grann i alla fall  


Lärdomar:

* Använd mycket färg.

* Ta bara lite sugarpaste i taget, den torkar snabbt.

* Använd florsocker så den inte fastnar på kaveln

* Se till att ha sällskap så blir det lite roligare när det går dåligt (och bra)

* KÖP EN STANS! Så tar det inte 2 timmar   

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7 8 9 10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>
Matbloggstoppen

Skapa flashcards