Alla inlägg den 10 april 2011

Av enkakaiugnen - 10 april 2011 22:00

Här är det senaste tårttillskottet! Målet var att göra en god tårta som skulle se vårig ut. Det var första gången jag testade att göra dekorationer av sugarpaste. Det var väldans pillrigt, men det berodde antagligen på att vi inte hade någon stans. Men blommorna blev fina ändå tycker jag och blev ju istället riktigt hantverk   

Jag brukar köpa färdiga tårtlock i marsipan för det är så smidigt. Det tråkiga med det här locket var färgen. Jag ville ha det grönare! Men nog om det och över till själva innehållet.


Tårtbottnen är samma som jag alltid gör, se inlägget "tårtbotten" under kat. "Tårtor".

Denna gång fyllde jag tårtan med blåbärsmousse och hallonkräm. Jag täckte tårtan med grädde och la sedan över marsipanlocket.

Blåbärsmousse till 1 tårta

200 g tinade blåbär     

1 gelatinblad

2 dl vispgrädde

0,8 dl socker

1 tsk vaniljsocker

100 g philadelphiaost


Gör så här:

1. Mixa tinade blåbär.

2. Blötlägg gelatinbladet i 5 minuter.

3. Vispa grädden under tiden.

4. Hetta upp hälften av blåbärsmoset i en kastrull och lägg i gelatinbladet och låt det smälta (inte vattnet som de legat i även om det står så på förpackningen).

5. Blanda resten av blåbären med socker, vaniljsocker och färskost. Rör ihop till en slät kräm.  

6. Rör ner den andra blåbärsblandningen och vänd sist ner grädden försiktigt. Rör om så att gräddklumparna försvinner och ställ i kylen en stund.

Färdigt att lägga på tårtan! Lägg ett tjockt lager, men inte för mycket. Min tårta var 24 cm i diameter och jag fick lite mousse över.


Hallonkräm till 1 tårta    

1 dl fast och söt hallonsylt  

2 dl frysta hallon

½ dl vatten

socker efter behag, smaka!

Ca. 1 tsk potatismjöl utrörd i vatten


Här får man prova sig fram tills det blir lagom sött beroende på vilken sylt man använder.


Gör så här:

1. Häll vatten och hallon i en kastrull och värm så att hallonen så småningom smälter och lite av vattnet kokar bort.

2. Rör ner sylten. Smaka av och sockra efter behov.

3. Om krämen är för lös kan man tillsätta potatismjöl lite i taget tills

konsistensen är lagom. Red med 1 tsk potatismjöl åt gången.

4. Häll upp krämen i en tallrik och låt den kallna innan du fyller tårtan.


   









Slutresultat? Jättegod! Sa kalasbesökarna i alla fall. Och det tyckte jag med   

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7 8 9 10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>
Matbloggstoppen

Skapa flashcards