Alla inlägg den 14 april 2011

Av enkakaiugnen - 14 april 2011 18:49

Finns det nåt somrigare än jordgubbar? Igår när jag bakade scones och började tärna gubbarna för att ha dem i smeten så luktade det så otroligt gott och somrigt att jag bara myste inombords! Snart är det sommar!

Nu till sconsen. Receptet är från Buffé men jag la själv till vaniljsocker och jordgubbar. De smakar som bäst när de är lite småvarma, tillsammans med salt smör eller lemon curd. Det här är mitt bidrag till Söta sakers bakutmaning Månadens sötsak. Det är första gången jag är med så det känns jätteroligt!



Jordgubbsscones 10 st     

2,5 dl rågsikt (el. vetemjöl)

2 dl vetemjöl   

3/4 msk bakpulver

½ msk socker

1 tsk vaniljsocker

50 g smör

2,5 dl mjölk

10 stora jordgubbar


Gör så här:

1. Sätt ugnen på 250 grader.

2. Blanda alla ingredienser utom mjölk och jordgubbar i en matberedare (eller nyp ihop till en deg för hand.

3. Tillsätt mjölken och blanda till en kletig deg.

4. Tillsätt jordgubbarna och rör så att de blandas in i degen.

5. Klicka ut smeten i muffinsformar eller direkt på bakplåtspapper.

6. Grädda ca. 12 minuter.

Servera med smör eller lemon curd. Och ät dem i solen   

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7 8 9 10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards