Alla inlägg den 7 maj 2011

Av enkakaiugnen - 7 maj 2011 22:28

Sista brödet från bakkvällen kommer här... Det är en rågsiktslimpa från Söta saker och den blev riktigt god. Jag hade i lite brödkrydda för att få mer smak. Konsistensen blev kanon, vilket i detta fall betyder osmulig.


Rågsiktslimpor 2 st

50 g jäst

6 dl ljummet vatten

2 tsk salt

2 msk sirap

8 dl rågsikt

4 dl vetemjöl

0,5 msk brödkryddor

Ägg till pensling

Solrosfrön


Gör så här:

1. Smula jästen i en bunke.

2. Värm vattnet till fingervarmt och lös jästen med lite av det.

3. Tillsätt resten av vattnet, salt, sirap och brödkryddor.

4. Tillsätt mjölet och rågsikten lite i taget.

5. Arbeta ihop till en deg och knåda ordentligt.

6. Låt jäsa under bakduk i 30 min.

7. Baka ut till 2 limpor. Jag gjorde en i brödform och en utan.

8. Låt jäsa på plåt eller i bakform under bakduk i ytterligare 30 min.

9. Pensla med ägg och strö över solrosfrön (eller strunta i det och grädda direkt)

10. Grädda i 225 grader i 25 minuter.

Afternoon tea-buffé...eller frukostbuffé? Eller nån annan sorts buffé med en massa mackor... Nattmacka-vid-ett-tiden-buffé? Finns ingen bättre buffé än den...

Av enkakaiugnen - 7 maj 2011 22:00

Piroger blev det också under bakkvällen. De här gjorde alltid mamma när jag var liten så det är lite nostalgi över dem. De är supergoda och inte så stora.


Ost- och skinkpiroger Ca. 20 st

Deg:

6 dl vetemjöl
0,5 tsk salt
250 g mjukt smör
1 ägg
0,5 tsk ättikssprit
2,5 msk vatten

Fyllning:

75 g hackad/tärnad rökt skinka

2,5 dl riven ost

½ ägg (vispa lite och dela sedan)

0, 25 dl gräddfil

0, 25 dl finhackad rödlök (skölj löken efter hackningen så blir den inte lika stark)

Svartpeppar


Gör så här:

Sätt ugnen på 225 grader.

Gör fyllningen först: Blanda alla ingredienser och smaka av med svartpeppar.

Gör sedan degen:

1. Blanda salt och mjöl.

2. Nyp ihop mjöl och smör.

3. Vispa ihop ättikssprit, ägg och vatten i en skål och häll sedan ner i mjölet.

4. Knåda ihop till en deg.

5. Kavla ut degen tunt, men ändå så den håller ihop bra. Ta ut rundlar, ca. 10 cm i diameter. Jag använde en skål som mått.

6. Lägg rundlarna på en plåt med bakplåtspapper.

7. Lägg en klick fyllning i mitten på varje rundel och vik över ena sidan så den blir som en halvmåne. Tryck ihop kanterna med varandra med hjälp av en gaffel.

8. Pensla ev med ägg så får de en finare yta.

9. Grädda i ca. 20-25 min.

Ta med på utflykt!

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Maj 2011 >>>
Matbloggstoppen

Skapa flashcards