Alla inlägg den 9 maj 2011

Av enkakaiugnen - 9 maj 2011 20:16

Förra veckan fyllde svärmor år, så i helgen var det kalas. Jag hade bakat födelsedagspresenten som var de här små godingarna. Det är samma recept som blåbärskakorna som jag gjort förut och nu ville jag testa om det gick med jordgubbar. Det gjorde det, men jag hade kunnat grädda dem lite längre eftersom jordgubbarna är blötare än blåbären. Men smaken blev  i alla fall finfin!


Jordgubbskakor   ca. 25 st

150 g mjukt smör

2 dl socker

3 tsk "vanligt" vaniljsocker

(el. 1,5 tsk äkta vaniljsocker)

1 ägg

5 dl mjöl

2 tsk bakpulver

3 msk grädde

Ca. 10 jordgubbar


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

1. Rör smör, socker och vaniljsocker pösigt.

2. Blanda i ägget.

3. Sikta i mjöl och bakpulver och blanda.

4. Tillsätt grädden och knåda ihop degen.

5. Rulla bollar av degen och lägg dem på bakplåtspapper på en plåt.

6. Platta till kakorna. Gör några fördjupningar i varje kaka med skaftet till en tesked.

7. Skölj jordgubbarna och dela dem i små skivor/bitar.

7. Lägg en jordgubbsbit i varje fördjupning (ca. 4 st per kaka).

8. Grädda i 175 grader i ca. 15-20 min.

Ät upp själv eller ge bort!

En somrig kaka!

Av enkakaiugnen - 9 maj 2011 15:01

Idag slavar jag under faktaböcker och artiklar...är ungefär lika roligt som det låter. Men helgen var toppen som tur var! Kalas, utflykt och långlördagsfrukost som syns på bilden. Jag har ju upptäckt det här med att göra müsli! Med tanke på att jag gillar sånt som går fort att göra och är enkelt så är müsli perfekt. Ursprungsreceptet kommer från tidningen Buffé. Den här müslin var lite väl söt för mig så nästa gång byter jag ut hälften av äppeljucien mot vatten.


Äppelmüsli ca. 8 dl

1 dl naturella nötter, t.ex hasselnötter, mandel, cashewnötter

3 dl havregryn

1 dl rågflingor

1 dl riven kokos

1 dl konc äppeljucie (el. hälften vatten, hälften juice)

½ dl honung

1 msk malen kanel

½ dl pumpafrön

½ dl solrosfrön (hade jag i)

1 dl russin

övrig torkad frukt som man gillar.


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

1. Hacka nötterna grovt.

2. Blanda havregryn, rågflingor, nötter och kokos i en bunke.

3. Blanda juice, (ev. vatten), honung och kanel i en skål och ringla sedan över grynblandningen. Rör om ordetnligt.

4. Häll ut blandningen på en plåt med bakplåtspapper och bred ut den jämnt.

5. Grädda/Rosta mitt i ugnen i ca. 17 min. Rör om på plåten efter halva tiden.

6. Ta ut och låt svalna. Rör sedan ned resterande frön och torkad frukt.

Förvara i en burk med tätslutande lock.

Ät till nästa lyxfrukost  

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Maj 2011 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards