Alla inlägg den 11 maj 2011

Av enkakaiugnen - 11 maj 2011 21:58

Det amerikanska namnet på denna skapelse är cobbler. Jag är allergisk mot alla engelska låneord som svenskan svämmar över av så här heter den sockerkakspaj istället. Eftersom en cobbler är en blandning av paj och sockerkaka så blev det ju väldans fiffigt också.

Tyvärr måste denna tillhöra kategorin misslyckanden, och jag kan inte ens skylla på receptet, det berodde helt på mej. Jag hatar när det blir så och svär högt och elakt över de förbannade kakorna som jag köpt en massa dyra ingredienser till och så går det bara åt h-vete. Motgångar är inte min grej. Problemet var att jag gjorde halv sats, och det hade nog gått jättebra om jag inte hade tagit hälften av allt utom grädden. Det blev väldigt gräddigt kan man säga. Men smaken var god, så om man bara gör som man ska (och inte försöker hacka grönsaker, steka köttfärs, diska, baka småkakor och göra cobbler samtidigt) så blir nog konsistensen nog lite bättre också.


Sockerkakspaj med jordgubbar och rabarber 4 portionspajer

Fyllning:

ca. 400 g rabarber (ca. 8 små stjälkar)

4 st jordgubbar

3 msk smör

4 msk socker  


Deg:

100 g mjukt smör

1 dl socker

1½ dl havregryn

1 dl vetemjöl

1 tsk vaniljsocker

1 tsk bakpulver

½ dl vispgrädde

1 ägg


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

1. Skala och skär rabarberna i bitar. Stek dem en kort stund och sockra dem.

2. Skär jordgubbarna i bitar och blanda med rabarberna i en skål.

3. Lägg blandningen i ugnsfasta portionsformar eller en större form.

4. Degen: Vispa ihop smör och socker.

5. Blanda alla torra ingredienser och häll dem i smörblandningen.

6. Vispa ner grädden och ägget.

7. Bred ut smeten över bären i ugnsformen.

Grädda i 20-25 minuter. Då ska pajen inte se ut som min paj, utan ha ett mer smuldegsliknande utseende med stora smulor...

Så här ska sockerkakspajen inte se ut. Setting a bad example...

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Maj 2011 >>>
Matbloggstoppen

Skapa flashcards