Alla inlägg den 25 maj 2011

Av enkakaiugnen - 25 maj 2011 17:11

Nu blir det lite...hmm..paj på paj här.. (jag är så fyndig). För de här är, som någon kanske misstänker, samma pajer som finns nedan i rabarberkola-utformning. Ofta när jag bakar bullar, minipajer eller småkakor med bär/fyllning så gör jag flera olika av samma deg eftersom jag tycker det är så kul att testa nya fyllningar och kul att ha många olika hemma. Så av den här pajdegen blev det rabarberkolapaj, blåbärspajer och blåbärspajer med lemon curd. Den med lemon curd är exakt samma som detta recept, förutom att när man ska fylla formarna med blåbär så blandar man blåbären med lite lemon curd innan man lägger dem i formarna. Men ta inte för mycket lemon curd, för då känns inte blåbärssmaken. Säger en som testat   Ca. 1 tsk/paj är lagom.


Miniblåbärspajer ca. 23 st

Mördeg;

150 g kallt smör

½ dl socker

1 ägg

4 dl vetemjöl   

Ca. 2,5 dl tinade blåbär

Ev. lemon curd

mazarinformar

       

Havretäcke:

100 g smör

1 dl socker

3 msk vispgrädde

3 dl havregryn

2 msk vetemjöl


Gör så här:

Gör först mördegen:

1. I matberedare eller för hand, blanda samman alla ingredienser till en smidig deg.

2. Forma degen till en rulle, ca. 2 dm lång. Plasta och låt vila i kylen ca. 30 min.


Gör havretäcket:

1. Smält smör, socker och grädde i en kastrull. Rör så det blandas bra.

2. Tillsätt havregryn och mjöl och rör till en jämn smet.

Utbakning:

Sätt ugnen på 200 grader.

1. Dela degrullen i 20-23 skivor och lägg varje skiva i en mazarinform. Tryck ut degen i formen och nagga med gaffel.

2. Fördela blåbär i formarna, tänk på att havretäcket också ska på så ta inte för mycket.

Om man vill kan man blanda en del av blåbären med lemon curd innan man lägger dem i formarna. Ta i så fall ca. 1 tsk lemoncurd per paj och blanda med blåbären innan de läggs i formen. Lemon curden ger mycket smak så ta inte för mycket, högst en tesked.

3. Lägg lite havreblandning på blåbären och bred ut så det täcker pajen.

4. Grädda i 15-20 min så de får färg.

Servera med glass, vaniljsås eller något annat vaniljigt!

Ännu mera sommarfika!

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Maj 2011 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards