Alla inlägg den 28 maj 2011

Av enkakaiugnen - 28 maj 2011 22:45

Här är årets Mors dag-present. Jag vågar skriva det redan nu eftersom mamma är på utflykt till "den så kallade kungliga huvudstaden" och inte ser min blogg innan hon ser presenten. De här receptet är från "A piece of cake" och enligt det skulle det vara olivolja och pinjenötter i dem, men det kände jag mig skeptisk till. På samma sätt som jag inte förstår vitsen med att ha sötsaker i maten (som banan, ananas, sweet chili etc.) så förstår jag inte varför man ska ha salta saker i kakor och gosaker (förutom salt då motsägelsefullt nog och kanske en och annan nöt). Därför tog jag ½ dl mandel och rapsolja istället. Resultatet? Jo, helt okej och väldigt chokladstinna, men en lite väl stark eftersmak av raps. Nästa gång blir det matolja!


Chokladskorpor Ca. 35 st  

1 ägg

1½ dl socker

3½ dl vetemjöl

½ dl kakao

1 tsk bakpulver

½ tsk flingsalt

½ dl hela mandlar

100 g mörk choklad

(varav jag tog 50 g med blåbärssmak)

½ dl rapsolja (skulle hellre välja matolja)

2 msk kallt vatten


Gör så här:

Sätt ugnen på 150 grader.

1. Vispa ägg och socker vitt och pösigt.

2. Blanda mjöl, bakpulver, kakao och flingsalt. Vänd ner det i äggsmeten.

3. Grovhacka mandel och choklad och blanda i degen.

4. Tillsätt olja och vatten.

5. Blanda ihop allt ordentligt till en kladdig deg.

6. Forma degen till rullar och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.

7. Grädda i ca. 25 minuter och ta sedan ut dem. Sänk ugnen till 125 grader.

8. Skär rullarna i skivor, ca. 1 cm tjocka. Lägg dem på plåten igen och grädda/torka ytterligare 20 minuter.

Ät dem själv eller ge bort, till exempel till världens bästa mamma. Fast det går ju inte förresten, för det är ju min!   

 

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Maj 2011 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards