Alla inlägg den 29 maj 2011

Av enkakaiugnen - 29 maj 2011 23:42

Nu har jag hittat nya favoritscones! Jag tror att det är grahamsmjölet och kardemumman som är hemligheten. Receptet kommer från "A piece of cake" men jag gjorde en liten egen variant. De blev supergoda med jordgubb- och rabarbermarmelad på. Den finns i ett annat inlägg!



Grahamsscones med kardemumma Ca. 12 st små

3 dl vetemjöl

3,5 dl grahamsmjöl

1 dl rågflingor (om man vill)  

1 ½ tsk bakpulver

½ tsk salt  

1/4 dl farinsocker

1/4 dl strösocker

125 g smör

1 ekologiskt ägg

2 dl mjölk

1 tsk malen kardemumma


Gör så här:

Sätt ugnen på 250 grader.

1. Blanda alla torra ingredienser (utom kardemumman).

2. Skär smöret i kuber och nyp ihop det med degen (jag brukar micra smöret lite innan så det blir mjukare).

3. Blanda mjölk och kardemumma i en annan skål. Vispa ner ägget.

4. Blanda ihop de torra ingredienserna med äggmjölken till en smidig deg.

5. Tryck ut degen på mjölat bakbord. Den ska vara ca. 2 cm tjock.

6. Skär degen i 15 bitar eller stansa ut dem med en rolig form.

7. Lägg på en plåt med bakplåtspapper.

8. Pensla sconsen med uppvispat ägg och strö över solrosfrön.

Grädda i ca. 10 min.

Ät med smör, ost och marmelad, när som helst på dygnet. Jag har märkt att jag verkar ha en förkärlek för att tala om hur och när folk ska äta sina gosaker och kakor. Kanske något som folk kan få bestämma själva?! Men just i eftermiddagssolen, med en kopp kaffe så var de svårslagna. Att sitta på balkongen med en kopp kaffe och en scones med marmelad, det är kärlek det. Alla dagar.

Av enkakaiugnen - 29 maj 2011 23:29

 

Det gjordes två sorters marmelad härom kvällen. En av dem är denna, jordgubb- och rabarbermarmelad. Skulle bara göra med rabarber först men så hittade jag lite jordgubbar också så då fick de också åka med på tåget. Eftersom jag använde frysta bär så var jag rädd att de skulle vätska sig för mycket, men resultatet blev bra. Jag la dem i ett durkslag först och spolade av dem i kallvatten för att få dem att tina lite och få bort isen. Utgick från receptet på syltsockerpaketet och det blev riktigt bra om jag får säga det själv. Och det får jag   


Jordgubb- och rabarbermarmelad 1 stor burk

250 g frysta jordgubbar

250 g frysta rabarber

300 g syltsocker

1 tsk äkta vaniljsocker (ja, jag vet, det låter lite märkvärdigt med "äkta", men det var sånt jag hade hemma)


Gör så här:

1. Skala och skölj rabarbern. Skär den i mindre bitar.

2. Skölj och skär jordgubbarna i mindre bitar.
3. Blanda bär, syltsocker och vaniljsocker i en kastrull.

4. Värm upp under omröring, rör i botten så inte sockret bränner fast.

5. Koka kraftigt i 2-5 min. Rör om då och då.

6. Låt svalna en stund.

7. Häll upp marmeladen i rena burkar.

Förvara marmeladen mörkt och svalt.

  

Passar perfekt på scones. Hur gott som helst. Och de funkar med ost till också! Bara en sån sak.

Av enkakaiugnen - 29 maj 2011 23:04

    

 


Ikväll skulle jag göra tårtbotten till sambons 30-årskalas på fredag. Och skorpor skulle jag göra. Vad det blev? Blåbärsmarmelad. Och rabarber-jordgubbmarmelad och scones! Scones är underskattat i denna värld av sugarpaste och cupcakes! Det bästa var att kvällsfikat blev en höjdare, det sämsta att jag ligger efter med tårtbaket. Men det gör inget när marmeladerna blev så goda! Här är den första av dem. Tyvärr har jag inga bra bilder på den, därför är det lite andra blåbärsbilder ovan. Den nedersta är en bild på världens bästa frukost, mormors blåbärsgröt.


Blåbärsmarmelad 1 liten burk

170 gr (= 4 dl) frysta blåbär

160 gr (=2 dl) syltsocker

1 tsk äkta vaniljsocker


Gör så här:

1. Blanda allt i en kastrull.

2. Värm upp under omröring, rör i botten så inte sockret bränner fast.

3. Koka kraftigt i 2-5 min. Rör om då och då.

4. Häll upp marmeladen i rena burkar.

Förvara marmelade mörkt och svalt.

Ät den i fil, på grahamsscones, skorpor, med yoghurt, på pannkaka, rostat bröd våfflor, i bullar, tårtor, muffins eller på något annat kreativt sätt. Kanske inte med ost dock, fick ett sånt förslag för ett tag sen här     

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Maj 2011 >>>
Matbloggstoppen

Skapa flashcards