Alla inlägg under maj 2011

Av enkakaiugnen - 22 maj 2011 20:43

En fantastiskt bra sak med att bakblogga är att man besöker många andra bakbloggar och blir väldigt inspirerad. Idag var jag in på bloggen Bakverk och Fikastunder och där fanns en rabarberkolasås. Bara namnet gör ju att man får sockerabstinens. Därifrån fick jag idéen till dessa små godingar. Jag har gjort dem förut med blåbär, men den här varianten spelar i en egen liga, den blev så otroligt god! Beach 2011 har fått en fiende.


Rabarberkolapajer ca. 23 st

Mördeg;

150 g kallt smör

½ dl socker

1 ägg

4 dl vetemjöl

mazarinformar


Rabarberkolafyllning (är inte samma som kolasåsen, mer lik en pajfyllning)

Ca. 400 g rabarber (om de är frysta måste man hälla av lite vätska när det sjudit en stund, annars tjocknar det inte)
1,5 dl vispgrädde
1 dl socker
1,5 dl ljus sirap      


Havretäcke:

100 g smör

0,75 dl socker

2 msk vispgrädde

3 dl havregryn

2 msk vetemjöl


Gör så här:

Gör först mördegen:

1. I matberedare, eller för hand, blanda samman alla ingredienser till en smidig deg.

2. Forma degen till en rulle, ca. 2 dm lång. Plasta och låt vila i kylen ca. 30 min.

Gör rabarberfyllningen:

1. Skölj, skala och dela rabarbern i bitar.

2. Lägg alla ingredienser i en tjockbottnad kastrull och koka upp. Sänk värmen och låt sedan sjuda ca. 20 min. Rör om då och då. Om du använt frysta rabarber så kan fyllningen bli för rinnig när den sjuder, häll då av lite av vätskan och fortsätt sjuda den. Tillsätt ev. mer sirap för fastare konsistens.

Gör havretäcket:

1. Smält smör, socker och grädde i en kastrull. Rör så det blandas bra.

2. Tillsätt havregryn och mjöl.

Utbakning:

Sätt ugnen på 200 grader.

1. Dela degrullen i 20-23 skivor och lägg

varje skiva i en mazarinform. Tryck ut degen i formen och nagga med gaffel.

2. Fördela rabarberfyllning i formarna, tänk på att havretäcket också ska på så ta inte för mycket.

3. Lägg lite havreblandning på fyllningen och bred ut så det täcker pajen.

4. Grädda i 15-20 min så de får färg.


Ät med glass!

Av enkakaiugnen - 19 maj 2011 17:38

Mitt i dagens mastodontläsning behövdes en sockerchock och det här är en perfekt sån! Det är en morotskaka med limeglasyr ur "A piece of cake" och den är hur god som helst. Jag tror limeglasyren är ansvarig för det... Och att bero på glasyren, det går att frysa kakan/kakorna med glasyren på. Jag brukar göra kakan i långpanna med glasyr och sen skära i rutor och frysa in. Det står att man ska frysa in dem utan glasyr, men det verkar dumt tycker jag. Det är ju glasyren man vill åt!! Receptet har jag lagt upp förut och det finns här.

Av enkakaiugnen - 18 maj 2011 15:29

Efter en morgon av hårdragning över värdelösa och obefintliga instruktioner till kurs-uppgifter blev det en välbehövlig paus. Jag och min glada-kompis Lina testade ett nytt och väldigt mysigt café här i stan (som är Sundsvall för de som inte vet :). Det heter Café Omtanken och ligger vid cykel-Nisse, nära Västra Allén. Det var precis så mysigt som det ser ut på bilderna, en riktig pärla. Allt är hemgjort och hembakt och väldigt gott var det vi åt. Jag tog medelhavspaj och en wienerstångkaka och Lina åt veggotacopaj och chokladsnitt. Vi satt ute i solen och var väldigt nöjda när vi gick hemåt, så besök Omtanken. Hett tips!

Av enkakaiugnen - 16 maj 2011 23:00

Eller jag kanske inte kan kalla dem brownies med tanke på mitt förakt för engelska låneord. Men jag kommer inte på nåt bra svenskt ord för dem. Brunisar? Haha, nä inte direkt. Chokladingar tänkte jag på men det går också jättemycket bort. Och chokladrutor är de inte heller. Ge mej namnförslag!!


Jag gjorde dem hur som helst som fyllning till mina kuddkakor som kommer upp under veckan. Det blev en massa brownies över, men jag tyckte de var lite tråkiga bara som dom var. Så jag gav dom ett ansiktslyft (skulle skriva face lift) och gjorde en glasyr med vit choklad och toppade med krossade polkagrisar och då blev dom toppen. Själva browniereceptet kommer från Bad bake day.


Polkagrisbrownies Ca. 20 st

Kakan:

150 gram + 1,5 dl mörk choklad

225 g smör

4 dl vetemjöl  

2,5 dl farinsocker

4 ägg



Glasyr:

1 dl vispgrädde

Knappt 2 msk mjölk

2 msk sirap

200 g vit choklad

Ca. 20 st polkagrisar


Gör så här:

Kakan;

Sätt ugnen på 175 grader.

1. Smält smöret och 150 g av chokladen i ett vattenbad (i en skål över en kastrull med hett/kokande vatten). Rör tills det smält och är bra blandat.

2. Häll farinsockret i en annan bunke och sikta i mjölet.

3. Rör ner äggen i chokladsmeten och vispa sedan ner mjölblandningen.

4. Blanda sist ner den resterande 1,5 dl chokladen.

5. Häll upp i en smord form, ca. 30*20 cm stor.

6. Grädda i ca. 25 minuter.

Ta ut och låt den svalna.


Glasyren

1. Häll grädde, mjölk och sirap i en kastrull. Låt koka upp.

2. Hacka chokladen grovt och rör ner den i den varma gräddmjölken. Rör tills det är en slät kräm.

3. Låt glasyren svalna något och bred den sedan över kakan.

4. Banka sönder polkagrisarna till småbitar och strö dem över glasyren (använd inte kavel för då blir det en massa hack i den har jag märkt. En rostfri soppslev funkar kanon).

Och det bästa kvar, som vanligt. Ät!  

Av enkakaiugnen - 16 maj 2011 18:08

Det här har varit en så rolig bloggdag! Har haft en massa besökare och fått flera fina kommentarer och frågor! Jag blir så glad av sånt! Jag är en sucker för beröm...det är nog bara så.   

Jag fick en fråga om vad kubbkakor är. Och eftersom jag gärna bidrar till kakallmänbildningen på alla sätt jag kan så kommer här en liten upplysning:

Det här är kubbar! De smakar mandel och bittermandel, de påminner lite om mazariner i smaken. Konsistensen ska vara som en blandning mellan en vetebulle och en småkaka. De är fantastiskt goda och en perfekt kaffedopparkaka! Just de här fina kubbarna kan jag inte ta åt mig äran för eftersom det är Marie som gjort dem till mig i födelsedagspresent. Sämre present kan man få!   Paket! Jag fick dem i den här fina burken. Den kommer från Lagerhaus.

Nån gång ska jag prova att baka kubb själv, fick nämligen med recept och ingredienser i samma paket. Men först ska jag äta upp dom!

Av enkakaiugnen - 15 maj 2011 23:06

Här är mammas födelsedagspresent. Receptet kommer från coop.se och dom är toppengoda. Det bästa är att de består nästan bara av torkad frukt och nötter. Och en chokladkaka med 70% choklad men det är ju bra för hjärtat och själen. Så dom här små godingarna går in under kategorin nyttigheter och det känns ju alltid bra. Speciellt i maj inför beach 2011.


Fruktchokladbollar ca. 20 st små  

6 torkade fikon (80 g)
10 torkade aprikoser (85 g)
1 dl pumpafrön
1 dl hasselnötter
0,5 dl goji bär (20 g)
1 dl gula russin (60 g)
100 g mörk choklad


Gör så här:

1. Skär bort kvistarna från fikonen och dela dem.

2. Dela aprikoserna.

3. Mixa ihop alla ingredienser i en matberedare till alla frukter och nötter är finfördelade och det har blivit en slät massa.

4. Låt vila i kylen en stund och rulla sedan till lagom stora bollar.

Ät och känn dig lite gladare! Och nyttigare!

Av enkakaiugnen - 15 maj 2011 22:23

Idag har det varit en baksöndag. Hela dagen har det regnat, ibland är det bara så skönt att det inte är "passa på-väder". Är det sol så måste man ju passa på...hela tiden ska det passas på när det är sol och man ska vara ute ute ute hela tiden. Men inte idag! Så idag blev det baksöndag! Och lite pluggande däremellan. Sist av allt bakade jag mitt bidrag till månadens sötsak på bloggen Söta saker och den här gången är det verkligen söt sak.

Temat den här månaden är "återvinning". Jag gjorde en äppelpaj med smuldeg helt gjord på överblivna äppel- och limekakor och den blev faktiskt jättegod.  Ska göra så fler gånger, det var så enkelt!


Äppelpaj med lime  2 portionspajer

1 äpple (jag använde Red delicious)

25 gr mandelmassa

Skal och saft av 1/4 lime

Kanel

6 st småkakor (funkar med andra småkakor också)


Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader.

1. Riv mandelmassan fint och äppel grovt. Blanda ihop dem.

2. Blanda i limesaft, skal och kanel.

3. Fördela i portionsformarna.

4. Mosa småkakorna till smulor och täck äppelblandningen med dem.

5. Grädda i ca. 15 min tills pajerna fått lite färg.

Ät med vaniljsås! Det gjorde inte jag, för jag hade inte tålamod att vispa ihop nån och var för ivrig att smaka hopkoket.

Jättegod och jätteenkel att göra. Precis som jag vill ha det!

Av enkakaiugnen - 14 maj 2011 23:19

Den var precis lika god som den ser ut! En nötig botten täckt av mjölkchokladkräm och så jordgubbar och grädde på det. En perfekt kalastårta! Vi firade mamma ikväll i efterskott och då bjöd hon på denna. Receptet kommer ursprungligen från en veckotidning (minns inte vilken). Det som är extra bra med den är att den kan bakas och göras klar i förväg, så bara garneringen är kvar innan den ska serveras. Vill man göra så, då gör man botten och chokladkräm och breder ut krämen på bottnen. Sedan fryser man in tårtan så. Ta fram den ur frysen ca. 1 timme innan servering och garnera med jordgubbar och grädde på nåt snitsigt, snyggt sätt.


Chokladtårta med nötter Ca. 16 bitar  

Botten:

300 g sötmandel

3½ dl strösocker

1½ msk potatismjöl

3/4 tsk bakpulver

8 äggvitor


Chokladkräm:

8 äggulor

2 dl socker

2 dl vispgrädde

150 g mjölkchoklad

150 g mjukt smör


Finlir:

Vispad grädde.

Jordgubbar, delade i halvor.

Ca. 5 stora rutor hackad mjölkchoklad.


Gör så här:

Botten:

Sätt ugnen på 175 grader.

1. Mal mandeln i en kvarn. Blanda med socker, potatismjöl och bakpulver.

3. Vispa äggvitorna till hårt skum (i en ren och torr bunke).

4. Vänd försiktigt ner skummet i mandelblandningen.

5. Bred ut smeten i en bakplåtsklädd långpanna (ca. 30*40 cm)

6. Grädda i 30-35 minuter i nedre delen av ugnen.

Ta ut kakan och låt den kallna.


Chokladkräm:

1. Blanda äggulor, socker och grädde i en kastrull. Låt sjuda medan du rör kraftigt tills krämen tjocknar. Ta av kastrullen från plattan.

2. Hacka chokladen och blanda ner den och klickar av smöret i krämen.

3. Rör tills allt har smält till slät kräm.

4. Låt krämen svalna och tjockna. Rör om då och då.


Sätt ihop tårtan:

1. Bred chokladkrämen på den kalla mandelbottnen. (Om tårtan ska frysas, plasta in den lufttätt och frys nu, innan garneringen)

2. Spritsa grädden på tårtan och garnera med jordgubbar. Strössla över den hackade chokladen.

Mumsigt! 

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Maj 2011 >>>
Matbloggstoppen

Skapa flashcards