Alla inlägg den 5 juni 2011

Av enkakaiugnen - 5 juni 2011 16:12

I brist på bild på själva krämen så blev det en tårtbild istället. Chokladganachen är därinne, även om det inte syns. Den var supergod, testa!


Mjölkchokladgräddkräm (ganache) till en tårta (ca. 24 cm i diameter)
1 dl vispgrädde.
100 g finhackad mjölkchoklad
50 g finhackad mörk choklad
 
Gör så här:
1. Lägg den finhackade chokladen i en skål.
2. Värm grädden tills den nästan kokar, häll den då över chokladen.
3. Rör ut chokladen i grädden tills krämen är helt slät.
4. Låt kallna helt och vispa sedan krämen fluffig med elvisp.
Klart.

Av enkakaiugnen - 5 juni 2011 15:45

Den fine sambon fyllde 30 år i veckan. 30 år, vad hände? När ska tiden sluta gå så fort? Men det är väl ett ganska bra tecken... Jag var hursomhelst tårtansvarig på kalaset. Det är så sällan man får göra tårta så därför är det ju extra kul när det väl blir.

I bloggvärlden är ju fina tårtor med sugarpaste och marsipanfigurer väldigt inne. Men sånt tålamod har jag helt enkelt inte, och tyvärr har jag bondehänder istället för smala, smidiga nätta fingrar gjorda för pillrigt finlir. Därför får jag vara tårtkreativ på andra sätt. Tårtönskemålet var hallon och choklad, men inte för mörk choklad.
Jag gjorde tårtbotten enligt mammas superbra recept som finns här.
Första lagret fyllde jag med hallonsylt.

På andra lagret bredde jag ut chokladgräddkräm, så kallad ganache.
Den var superenkel att göra och mycket god. Receptet kommer från min favorittårtblogg: "baka baka liten kaka". Gör ett besök där om du inte varit dit!
 
Jag täckte tårtan med vispgrädde smaksatt med sockrade hallon.
Som man ser på bilderna så garnerade jag med fingerkex runt om tårtan,
chokladflarn, sockerpärlor och sockerblommor dagen till ära. (Ett finger slocknade, tuff dag på jobbet)


Jag tyckte att smakerna passadeväldigt  bra ihop. Det blev alldeles lagom sött, inte sådär sliskigt som det kan bli ibland. Ganachen var tokgod så den ska jag absolut göra igen och ha i en massa olika bakverk! Övriga i sällskapet gillade den också så det var kul.  Och födelsedagsbarnet åt den största biten och såg glad ut och det var ju hela poängen!
 
Ett tips som jag lärt mig på sista tiden är att när man ska fylla tårtan (helst dagen innan) så lägger man tillbaka bottnarna i formen man gräddade i (med löstagbar kant).
 


Först bottnen längst ner, fyllning, sedan mittenbottnen, fyllning och sist locket (utan garneringsgrädde). Plasta och ställ i kylen till nästa dag.

Det som är bra med detta är att tårtan blir rak och relativt hög. Förut la jag bara bottnarna på en vanlig tallrik och fyllde dem, men då blir det lätt att de lutar eller blir ojämt fyllda.

Av enkakaiugnen - 5 juni 2011 15:40

En av mina favoritmatbloggar heter picki picki.
Namnet kommer från en liten gullig anrättning som består av tärnade äpplen med kanel och socker som äts med tandpetare.
En dag efter middagen, i brist på den obligatoriska sötsaken till kaffet, så gjorde jag en egen pickivariant med rabarber.
Gott, somrigt och nästan nyttigt.
 
Picki picki med rabarber
Skala, skölj och skär rabarbern i små bitar. Krydda med kanel och socker. Finriv lite mandelmassa över.
Ät med liten gaffel eller tandpetare. Namnam!

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards