Alla inlägg den 9 juni 2011

Av enkakaiugnen - 9 juni 2011 20:07

Det här är min älsklingsrätt! Jag älskar pannkakor! Men eftersom min kroppsbyggnad inte tillåter att jag äter hur mycket som helst av vad som helst så får jag försöka anpassa dem lite och göra dem lite nyttigare. Det här receptet hittade jag hos pickipicki, jag tycker bara mer och mer om den bloggen! Särskilt när man har svårt att hitta middagsinspiration och helst av allt vill baka.


Fiberpannkakor (4 st små och tjocka)

4 dl mjölk (el. fil)

1 ägg

1 dl mjöl

1,5 dl fiberhavregryn

1 ägg

0,5 tsk bakpulver

2 krm salt


Gör så här:

Vispa ihop alla ingredienser till en smet. Låt svälla minst 10 min.

När du gräddar, häll ca. 1 dl smet/kaka i stekpannan och bred ut den lite så de inte blir för tjocka.

Ät med något sött och smaskigt, som t.exjordgubb- och rabarbermarmelad! Hur gott som helst! Eller med lingonsylt, misstänker att det är en höjdare.

Av enkakaiugnen - 9 juni 2011 19:51

Det har varit lite tyst här i veckan. Jag har nämligen fått sommarlov! Och därför börjat jobba. Så det hade inte blivit så mycket bakat fram till igår då jag kände att baksuget slog till och jag kände att jag ville testa ett nytt recept som jag hade sneglat på länge, citronstängerna ovan. Men det var den absoult värsta kakdeg jag någonsin försökt mig på!! Den var så otroligt kletig, helt omöjlig att göra något av. Det skulle bli 25 stycken och de skulle vara ganska smala eftersom de skulle flyta ut på plåten. Det var nästan omöjligt att få dem smala för degen smälte bort i händerna och det blev mest klumpar. De som ändå blev smala stänger blev för smala. Så när jag sedan skulle pensla dem med smält choklad så gick varannan kak-j-vel av!!

Som sagt, motgångar är inte min grej. Jag svor och gick an och dekorerade dem av ren ilska och kastade strössel runt omkring mej. Aja, men smaken brukar ju bli bra och då gör det ju inte så mycket att de är lite trasiga. Det var bara det att smaken inte alls var bra, alldeles för stark citronsmak (och då gillar jag ändå citron väldigt mycket). Så förutom den brända müslin är nog det här mitt största bottennapp sen bloggandet började. För smala, för kletig/smörig deg, för stark citronsmak och jag lyckades till och med bränna några. Därför kommer inget recept. Men alltid roar det någon   

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards