Alla inlägg den 21 juni 2011

Av enkakaiugnen - 21 juni 2011 22:14

      

Det har ekat lite tomt på bloggen i helgen, för det har varit 30-årsfest! En kungfest blev det, hur kul som helst! Där blev det inget bakat, men söndagen fortsatte även den i kalasets tecken med firande av brodern som fyllde 32 år. Mamma hade gjort en fantastiskt god tårta så jag tänkte dela med mig av den. Den är så somrig som den bara kan bli, med rulltårtebotten,
grädde och massor av färska bär. En perfekt midsommartårta! Jag brukar ha hyffsad karraktär och disciplin (ibland) och bara äta en bit, men jag kunde inte hejda mej, jag åt och åt. Ett bra betyg! Och förresten så sa gud sa att jag fick ta en tårtbit till.


Midsommartårta till ca. 12 pers

Rulltårtebotten   
3 ägg
1½ dl socker
2 dl mjöl
1 tsk bakpulver


Fyllning
2 dl grädde
2,5 dl valfria bär (vi hade jordgubbar, men blåbär är också toppengott!)


Garnering:
2 dl grädde
Bär


Gör så här:
Botten:
Lägg smörpapper i en långpanneform och vik upp kanterna så det blir en pappersform som är 30x40cm stor.
Sätt ugnen på 250 grader (lägre temp om du har varmluftsugn).
1. Blanda mjöl och bakpulver.
2. Vispa ägg och socker fluffigt.
3. Vänd ner mjölet i äggsmeten och rör till en jämn smet.
4. Bred ut smeten i pappersformen.
5. Grädda i 5 min, håll koll så den inte bränns (been there, done that).
6. Stjälp upp bottnen på sockrat bakplåtspapper och låt den svalna.


Fyllning:
Vispa grädden och bred över den kalla bottnen. Skiva/dela ev bären om det behövs och strö dem över grädden.
Rulla ihop tårtan och lägg den med fliken nedåt. Låt den "ligga till sig" en stund.
Garnera med grädde och bär.


Klart och betarrt!

Sommar sommar sommar!

 

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>
Matbloggstoppen

Skapa flashcards