Alla inlägg den 23 juni 2011

Av enkakaiugnen - 23 juni 2011 00:58

Så blev det äntligen av, mitt cheesecakemuffinsbak! Men det var värt att vänta på, för herregud vilka goda muffins! En alldeles lagom chokladsmak på muffinssmeten och saftighet och syrlighet tack vare cheesecakefyllningen. Receptet kommer från "A piece of Lisa" och hon skriver att de är så goda att hon kan äta tre på en gång. Det är bara att hålla med. Det här är också mitt bidrag till "Månadens sötsak" på bloggen Söta saker där temat för juni är "utländskt". Eftersom hela bakverket andas USA med både muffin och cheesecake och receptet dessutom kommer från Lisa som är bosatt i England tycker jag att det passar perfekt!


Cheesecakemuffins Ca 18-20 st

Muffinssmet  

3,5 dl vetemjöl

½ tsk bakpulver

½ tsk bikarbonat

125 g rumsvarmt smör

2,5 dl rörsocker

2 ägg

1 1/4 dl kakao

1 tsk vaniljsocker el. ½ tsk vaniljpulver

1,5 dl mjölk

50 g mörk choklad

50 g mjölkchoklad (el mörk om man hellre vill)


Cheesecakefyllning

300 g Philadelphiaost (Jag tog 200 g och lämnade några muffins utan fyllning)

3/4 dl socker

1 ägg

1 tsk vaniljsocker


Gör så här:

Muffinssmet:

Sätt ugnen på 175 grader.

1. Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat och salt. Ställ åt sidan.

2. Vispa smör och socker krämigt (om smöret är kallt kan man micra det på låg effekt en några sekunder för att få det rumsvarmt).

3. Vispa ner äggen ett i taget i smörblandningen och rör sedan i kakao och vanilj.

4. Rör ner mjölblandningen och sist mjölken.

5. Hacka chokladen och rör ner i smeten.


Cheesecakefyllning:

1. Vispa philadelphiaosten mjuk.

2. Tillsätt socker, ägg och vanilj och vispa tills smeten blir luftig (det blev den aldrig för mig, den var rinnig men det funkade ändå även om muffinsarna blir lite plattare).


Fyll formarna:

1. Fyll muffinsformar (gärna i muffinsplåt) med chokladsmet till 2/3 av formen.

2. Fyll upp med cheesecakefyllningen (jag kunde hälla min eftersom den var rinnig).

3. Grädda i 20 min, Känn med provsticka att de är klara!

Ät, ät, ät!!

Av enkakaiugnen - 23 juni 2011 00:12

Gissa vem som fick den här? Denne någon fick även en elvisp - eller som han själv sa: "en spansk visp". "Vadå spansk visp?" undrade jag. "El visp" svarade han. Mycket lustigt. Eftersom han fick en elvisp så tyckte jag att det vore skojigt med något att använda den till, så därför gjorde jag i ordning denna kaka på burk.

Receptet är på denna mumsiga chokladkaka och jag har helt enkelt blandat de torra ingredienserna till den i burken. Sedan har jag skrivit av receptet (burkens innehåll och vad som ska tillsättas och hur) på en lapp och satt fast den. Superenkelt! Kan dock inte svara på hur länge en sån här skapelse håller, så brodern får agera försökskanin. Återkommer med besked.

Present!

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards