Alla inlägg den 4 juli 2011

Av enkakaiugnen - 4 juli 2011 23:09

Här kommer ett litet roligt recept på minimuffins. De passar perfekt in här på bloggen, väldigt enkla och väldigt goda. Nötiga och alldeles lagom stora. De kallas "professorer", lite lustigt namn. Enligt receptet ska det bli 50 st, men det blev bara 25 st trots att jag använde småformar.


Professorer Ca. 25 st
75 g mandel
1 dl mjöl
150 g mjukt smör
4 msk kakao
2 dl socker
2 ägg


Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader.
1. Hacka mandeln ganska fint och blanda med mjölet.
2. Rör ihop smöret, kakaon och sockret.
3. Vispa upp äggen lite i en kopp.
4. Blanda alltsammans ordentligt.
5. Klicka ut smeten i små pappersformar, fyll till hälften.
6. Grädda mitt i ugnen 10-12 min. Undvik varmluftsugn! Och ta ut dem även om de bubblar, de ska inte bubbla klart, då blir de för hårda!
Låt kakorna svalna på galler.


Ät med mjölk eller kaffe!

Av enkakaiugnen - 4 juli 2011 22:39

Mitt största motstånd i bakvärlden är varmluftsugnen. Den är ett satans påfund!
Det är ju totalt omöjligt att baka något i den utan att bränna fast det! Förra gången var det müsli och nu minimuffins. Och då satt jag ändå
framför ugnen och glodde in i den HELA TIDEN!! Min fina kusin Sandra som var med och bakade idag sa:
- Men Lotta, vi kan väl ta ut dom nu? Dom ska ju vara kladdiga.
- Nej, inte än!! Dom ska stanna först, inte bubbla, envisades jag.
Tänk om man kunde lyssna! Då hade de blivit perfekta. Men nej, nej, bränn på bara. Fire away! Grädda ihjäl dem.
Så det gjorde jag. Men inte alla som tur var! I vår strävan efter att få så mycket smet som möjligt i varje muffins så hade vi använt både stora muffinsformar
(och miniformar). Minisarna blev perfekt, men de större brändes upp. Och de små blev toppen, både i smak och konsistens! De kommer i nästa inlägg!

Lärdomar:
- Gör inte minimuffins i stora formar om det är mycket smör i smeten, använd småformar.
- Lyssna på råd och idéer
- Använd inte varmluftsugn
- Grädda inte längre än angiven tid, bara för att du tycker det verkar vara en bra idé.

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>
Matbloggstoppen

Skapa flashcards