Alla inlägg den 11 juli 2011

Av enkakaiugnen - 11 juli 2011 15:51

En av anledningarna till att jag absolut inte skulle kunna gå på någon form av diet är att jag helt och fullt älskar mackor. Hur gör folk som äter enligt smörgåsförbjudna dieter? Ostrullar med smör har jag hört talas om, som någon form av substitut, men jag kräks lite varje gång jag tänker på dem. Det är ju brödet man vill ha, oavsett om det är kritvitt bröd som frallor och baguetter (bland det godaste som finns) eller kavring. Jag skulle kunna leva på bröd och pålägg! Just därför blev jag så glad när det här GI-brödet dök upp i en tidning. Jag testade och det var tokgott! Alla som smakat hittills har (nästan) gjort en spontan high five och velat ha receptet, ett bra betyg. Det ska inte jäsa heller så jämfört med många andra bröd går det väldans fort att göra. Det är bara att röra i hop allt, fylla en smord och bröad avlång brödform och grädda.
  
GI-bröd med nötter
1 limpa:
3 dl dinkelfullkornsmjöl
3 dl rågmjöl
½ dl linfrön
½ dl solrosfrön
½ dl pumpafrön
2 dl grovt hackade, blandade nötter (mandel, valnötter, cashew, para)
½ dl russin
1 tsk salt
6 dl naturell yoghurt
1 ½ tsk bikarbonat
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
1. Smörj en avlång form, bröa med sesamfrön el. ströbröd.
2. Rör ihop alla ingredienser i en skål, blanda ordentligt.
3. Häll/klicka ner degen i formen.
4. Grädda i nedre delen av ugnen, i ca. 50 min.

Klart!

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards