Alla inlägg den 22 juli 2011

Av enkakaiugnen - 22 juli 2011 23:53

Ikväll blev det paj i sann Twin peaks-anda i det lilla hushållet. Precis i början, när hushållet faktiskt inte ens fanns och vi bodde på var sitt håll så såg vi oss igenom hela Twin peaks-serien. Körsbärspaj var standard på cafét i serien och det gjorde mig nyfiken på hur körsbär smakar i bakverk. Det smakar sött. Sött som bara den och gott! Pajdegen är en ny favorit, inte så söt så den var perfekt i den här pajen.


Körsbärspaj 1 liten (ca. 3-4 pers)

Deg:

75 g smör

2,5 dl vetemjöl med fullkorn

1/4 dl socker

knapp 1 msk vatten

Fyllning:

5 dl körsbär

1,5 msk potatismjöl

0,5 dl vatten

1 dl socker


Gör så här:


1. Hacka ihop smör och mjöl till en smulig massa.

2. Tillsätt socker och vatten och blanda ihop till en deg.

3. Plasta och låt vila i kylen i en timme.


4. Skölj och kärna ur körsbären.

5. Blanda ut potatismjölet i vattnet och häll i en kastrull.

6. Tillsätt körsbären och sockret och koka upp under omröring. Låt det koka tills det blir en kräm. Rör om då och då.

7. Låt krämen kallna, t.ex i ett vattenbad.

Sätt ugnen på 225 grader.

8. Tryck ut det mesta av degen i en pajform och tryck upp degen längs kanterna. Nagga. Spara lite deg att göra remsor av.

9. Häll den avsvalnade krämen i pajskalet och grädda i 225 grader i 10 min först. Sänk sedan till 175 grader och grädda i ytterligare 40 min.

Låt svalna lite innan servering. Ät med vaniljglass! Nam nam!

Allmänt · Bär · Paj
Av enkakaiugnen - 22 juli 2011 00:47

Yes! Äntligen fick jag till det! Har försökt få in den här bilden så länge men inte lyckats göra om filen men nu så! Så här kommer ett litet bloggtips! Den här fantastiskt fina tavlan har min kusin Sandra gjort i födelsedagspresent till min bror. Hon målar så mycket fint!! Förstår inte hur hon får till det, men det får hon. Titta bara på detaljerna i bilden, som hur bladen böjer sig och de olika nyanserna av orange! Helt fantastiskt. Vissa av tavlorna visar hon på sin blogg Mina Tavlor. Gå in och kolla och få lite målarinspiration!

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards