Alla inlägg under juli 2011

Av enkakaiugnen - 2 juli 2011 20:07

Igår var det bakväder, regnet öste ner här. Rågrutor blev det och de var smaskiga och smakrika, MEN de blev för kladdiga. Jag gräddade dem för kort tid. Såna gånger så känner jag mig som den glada amatör jag är och blir lite irriterad, men sen försöker jag se det som en erfarenhet. Jag har faktiskt lärt mig mycket mer om bakning sen jag började blogga om det. Jag slipper lagra mina lyckanden och misslyckanden i (det obefintliga) minnet, istället finns det nedskrivet till nästa gång. För de här rutorna ska jag absolut göra igen,
men med mindre kladd. Obs! Korrigering - det blev ett litet fel i receptet. Det ska vara 2 dl rågflingor och 10 dl rågsikt, inget annat. Nu stämmer det.
 
Rågrutor Ca. 20 st
50 g jäst
2,5 dl vatten
2,5 dl mjölk  
50 g rumsvarmt smör
1½ tsk salt
2 msk sirap
1 msk brödkryddor
Ev. lite malda pomeransskal
2 dl rågflingor + 1 dl till garnering

10 dl rågsikt
 
Gör så här:
1. Smula jästen i en bunke.
2. Värm vattnet och slå på mjölken så det blir fingervarmt (37 grader).
3. Häll lite av vätskan över jästen och rör ut den.
4. Tillsätt det rumsvarma smöret, sirap, salt och kryddor.
5. Blanda i flingorna.
6. Tillsätt mjölet lite i taget och arbeta ordentligt, helst med bakmaskin i några minuter.
7. Smörj en långpanna, ca. 30*40 cm.
8. Bred ut smeten i pannan och strö över rågflingor.
9. Platta till degen så den blir hyffsat jämn och nagga med en gaffel. Skåra kakan i rutor.

10. Låt sedan jäsa under bakduk i ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader.
11. Grädda i minst 20 min! Låt brödet svalna på galler under bakduk.


Ät nybakta med smör, ost och mjölk. Eller vid någon annan tidpunkt med samma pålägg, eller ett annat sådant. Marmelad kan nog funka bra. Och mjölk!

Av enkakaiugnen - 1 juli 2011 14:27

De här små godingarna har jag tänkt göra länge och igår blev det av. Det är kardemummabullar fyllda med färska jordgubbar och vaniljkräm. Jag använde mammas bulldeg eftersom det slog mig senast jag åt mammas bullar att de är så otroligt goda och degen är så saftig! Med denna fyllning blir de ännu saftigare och får en ganska syrlig smak. Vill man ha sötare bullar kan man sockra jordgubbsskivorna innan man lägger dem på degen. Jag tog däremot lite för mycket vaniljkräm, men har ändrat i receptet så det ska bli bättre nästa gång.


Jordgubbs- och vaniljbullar Ca. 45-50 st

50 g jäst

5 dl mjölk     

175 g smör

1 dl socker

½ tsk salt

1 ägg

2 tsk kardemumma

13-15 dl mjöl


1-1½ liter jordgubbar

Ca. 4 dl vaniljkräm


Gör så här:

1. Smula jästen i en bunke.

2. Smält smöret och blanda med mjölken. Värm till 37 grader (fingervarmt).

3. Häll lite av vätskan över jästen och rör ut den. Häll sedan i resten av vätskan.

4. Blanda i salt, socker, kardemumma och ägg.

5. Blanda ner mjölet lite i taget och arbeta ihop till en deg (jag använde 13 dl först och resten till utbakning)

6. Låt jäsa under duk ca. 30 min.

7. Gör fyllningen under tiden:

Skölj och ansa jordgubbarna och skär dem i skivor. Sockra ev. om du vill ha sötare bullar. Gör vaniljkrämen enligt anvisning på förpackningen eller lyxa till det och gör egen vaniljkräm.


8. Ta upp degen på mjölat bakbord (jag delade degen i 2 delar för att det blev smidigare att hålla på med den då), knåda lite och kavla sedan ut den till en rektangel. 

9. Bred vaniljkrämen över rektangeln - ta inte för mycket! Lägg de skivade jordgubbarna över krämen.  

10. Vik ena långsidan av rektangeln till den andra långsidan och rulla sedan ihop till en rulle.


11. Skär rullen i "skivor" och lägg varje skiva

i en bullform. Använd gärna en muffinsform, då blir bullarna högre.   

12. Låt jäsa 30 min till under duk. Sätt ugnen på 250 grader.

13. Pensla med ägg, strö på pärlsocker och grädda i 8 minuter.

Klart!

Pudra florsocker över de kalla bullarna innan servering, eller gör en snabb glasyr att ringla över. Blanda florsocker med lite limesaft och tillsätt vatten för en lagom konsistens. Ringla över bullarna.

Sommarfika - nu igen!

Av enkakaiugnen - 1 juli 2011 01:46

Är det någon fler än jag som tycker att det här med priset på jordgubbar är väldigt svårt att förstå sig på? Jag tänker på systemet bakom prissättningen, vem har styrt upp det? Eller snarare inte styrt upp det, eftersom det verkar vara ett lotteri - guds egen lilla tombola som det så fint heter. För igår när jag skulle köpa gubbar, då kostade de 20 kronor. Idag, utanför samma affär, så kostade de helt plötsligt 30 kronor. Lördagen före midsommar kostade de 15 kronor utanför samma affär, och 2 dagar senare var priset 35 kronor för att på Midsommar bli hela 45 kronor. Visst, på Midsommar förstår jag höjningen, det handlar ju trots allt om tillgång och efterfrågan, men i år är det ju ett bra jordgubbsår och ändå åker priserna bergochdalbana upp och ner. Märkligt.

Av dessa märkligt prissatte gubbar bakades ikväll jordgubbs- och vaniljbullar! Men korten måste jag ta i morgon så därför kommer inlägget då.

Tills dess, jordgubbsbilder!

     


Rabarber- och jordgubbsmarmelad!

Jordgubbsscones!

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards