Alla inlägg den 15 augusti 2011

Av enkakaiugnen - 15 augusti 2011 09:00

Utan sammet, men däremot med stark rödfärg blev den röda sammetskakan. Har sett den på många ställen och läst att den ska vara något utöver det vanliga i smakväg och då var jag tvungen att prova. Lättbakad och lättäten, däremot inte särskilt lättsmält. God men också väldigt mastig och söt. Det kan i och för sig bero på den söndagsmiddag som intogs innan kakan gjorde entré. En entré som resulterade i att jag fick bulle i ugnen-figur och var tvungen att promenera i Annelie-tempo i två timmar. Men det var det värt. De röda vinbären var först mest tänkt som dekoration men bröt av perfekt mot den söta kakan, så om har du såna, använd dem! Receptet kommer från tidningen Hembakat, och det är Tea på Söta saker som skrivit det.


Röd sammetskaka till ca. 12 pers

Kaka:

6 dl vetemjöl

3,5 dl strösocker

2 msk kakao (vill man ha starkare chokladsmak tar man mer)

1 tsk bikarbonat

2 tsk vaniljsocker

3 ½ dl rapsolja (jag använde matolja)

2 ½ dl naturell yoghurt 3%

1 tsk vitvinsvinäger

2 ägg (lätt uppvispade)

1 flaska röd karamellfärg (jag hade lite mindre)


Glasyr: (detta är en halv sats glasyr och det räckte alldeles lagom tyckte jag)

200 g philadelphiaost

5 dl florsocker

½ tsk vaniljsocker

saft av 1/4 lime


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

1. Blanda mjöl, socker, vaniljsocker, bikarbonat och kakao.

2. Rör ner olja och yoghurt.

3. Tillsätt vitvinsvinägern och blanda.

4. Rör sist i färgen.

5. Häll smeten i en smord och bröad kak/tårtform med löstagbar kant.

6. Grädda långt ner i ugnen i ca. 1 timme, känn med provsticka att den är torr. (50 min enligt receptet, men jag fick grädda ca. 15 min till innan den var torr i mitten).

7. Låt kakan svalna och dela den i 2 lager.

Gör glasyren:

8. Rör ihop alla ingredienser till glasyren.

9. Bred lite av glasyren på den kalla kakan och lägg på det övre locket. Bred resten av glasyren på toppen av kakan och dekorera med vinbär.


Ät och njut! Kaffe är nästan ett måste till!

Precis lika god och sockerstinn som den ser ut!

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20 21
22
23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards