Alla inlägg den 16 augusti 2011

Av enkakaiugnen - 16 augusti 2011 19:33

Nu i höst kommer det komma lite "nyttigheter i kakform" här titt som tätt. Varför? Jo, för att man ska kunna äta så mycket kakor som möjligt! En del lever efter filosofin att det är bättre att äta vanliga, sockerstinna och smöriga kakor, men bara göra det "nån gång ibland". Det tycker jag är en skitdålig strategi, den funkar aldrig. Så därför brukar jag försöka "nytta till" mina bakverk då och då. Det kommer naturligtvis att slinka emellan en och annan sockerchock och smörig goding också. Utan luft kan vi inte leva.

Här är hur som helst höstens första nyttogodsak. Ursprungsreceptet var chokladbollar, men jag ville ha en nyttigare variant så jag bytte ut smöret mot ett ägg och tillsatte 1 dl blåbär. Sockermängden är relativt låg, men den finns. Nåt kul ska man ju ha  . De smakar mycket blåbär med en hint av choklad.


Blåbärsbollar Ca, 10 st små

3½ dl fiberhavregryn

½ dl rårörsocker + 1/4 dl strösocker (el. 3/4 av någon av dem)

1 krm vaniljpulver

2 ½ msk kakao

2 msk starkt kallt kaffe

1 ägg

1 dl tinade blåbär

1 tsk potatismjöl

½ msk rårörsocker


Gör så här:

1. Blanda havregryn, socker, vaniljpulver och kakao.

2. Blanda i ägget och sedan kaffet.

3. Blanda blåbären med potatismjöl och ½ msk socker. Häll det i chokladsmeten.

4. Blanda ordentligt och ställ i kylen en liten stund.

5. Rulla till bollar och rulla bollarna i kokos. Ställ en stund i kylen. Ät!


Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20 21
22
23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards