Alla inlägg den 20 augusti 2011

Av enkakaiugnen - 20 augusti 2011 20:05

Igår var det bullar i ugnen. Jag sökte upp lite olika recept på nyttigare bullar, la till och drog ifrån och här är resultatet. Dinkelmjöl, solrosfrön och den lilla mängden fett och socker gör dem lite nyttigare. De blev väldigt saftiga, så degen ska jag absolut göra igen men med lite mer socker. Fyllningen var jag däremot inte helt nöjd med. Kan bero på en viss tankspriddhet som råkade infinna sig mitt i baket och sätta sin prägel på det... Jag blandade glatt socker och smör och hade bara kvar att tillsätta kanel. Kanel, kanel... tänkte jag och tog ut kakaopaket. Tog fram måttet och började skopa upp en matsked...två matsk...f-n!! Helt plötsligt var hela smöret täckt av kakao! Det skulle inte va nån kakao! Vart är hjärnan såna där gånger? Vad pågår där inne? Vad det än är som pågår, så är det för mycket.

Försökte rädda smöret så gott det gick, men sockret försvann när jag skrapade bort kakaon. Så till nästa gång blir det mer socker i smöret och ännu mer kanel.

Men först ska den här satsen ätas upp!


Dinkelkanelbullar ca. 20 st (mindre storlek, inte nå american size här inte)

½ paket, 25 g jäst för söta degar
0,5 dl kesella naturell

2 ½ dl mjölk

1 tsk stött kardemumma

35 g rumsvarmt smör
3/4 dl rostade solroskärnor
½ dl rårörssocker (el. strösocker)
2 krm salt
5 dl dinkelmjöl med fullkorn
2,5 dl vetemjöl med fullkorn


Fyllning:
50 g rumsvarmt smör
2 msk strösocker
2 msk kanel


Gör så här:

1. Torrosta solrosfröna i en stekpanna och låt dem svalna.

2. Smula jästen i en degbunke (använd gärna bakassistent om du har).

3. Värm mjölken till fingervarmt (37 grader) och klicka i kesellan. Tillsätt kardemumman.

4. Slå lite av mjölken över jästen och rör ut den. Blanda ner restan av mjölken.

5. Tillsätt salt, solrosfrön och socker och klicka i smöret.

6. Blanda ner mjölet lite i taget och kör på hög hastighet i ca. 5 min. Om degen är "för kladdig" så tillsätt lite mer vetemjöl.

7. Låt jäsa under bakduk ca. 40 minuter.


Gör smörkrämen under tiden: Mosa/rör ihop smöret med socker och kanel och låt det stå framme och bli mjukt.


8. Knåda och kavla ut degen till en rektangel.

9. Bred smörkrämen över hela rektangeln och vik den sedan en gång så att långsidorna hamnar på varandra med smörsidorna mot varandra och degen utåt.

10. Skär degen i remsor. Ta tag i varje ända av remsan och tvinna den och dra ihop till en knut. Lägg knutarna i bakformar på en plåt.  

11. Låt jäsa under bakduk i ytterligare 30 minuter.

Sätt ugnen på 250 grader.


12. Pensla med ägg och strö över mandelspån (el. pärlsocker).

13. Grädda i ca. 7 minuter.


Fäääärdigt!

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20 21
22
23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards