Direktlänk till inlägg 24 augusti 2011

Nyttigare mazarinmuffins med päron!

Av enkakaiugnen - 24 augusti 2011 08:00

Idag är det lill-lördag! Då får man fira med en sån här liten goding...

Det är mazarinmuffins med päron i. I helgen när jag var på marknad fyndade jag en bakbok: "Sunda sötsaker" av Christina Lagergren. En massa roliga men ändå nyttiga recept som passar perfekt in på bloggens hösttema - att baka lite nyttigare. Först ut var dessa, bakade på dinkelmjöl och rapsolja istället för smör. Jag var lite tveksam och rädd att de skulle bli torra, men de blev faktiskt riktigt saftiga och fick också den där mazarinsmaken som jag skulle kunna äta ihjäl mej på!!

Sen fick jag ju inviga min mandelkvarn också (och märkte att jag hade malt stora märken i bordet (klantigt!!).  Men "ingen" har sett nåt än och det man inte vet...har man ingen skada av  

Nog surrat, här är receptet, lite omgjort:


Mazarinmuffins med päron 12 st (muffinsplåtstorlek)

30 sötmandlar

6 bittermandlar (el.arom)

2 ägg

1 ½ dl rårörssocker

3 dl dinkelmjöl

(0,5 dl vetemjöl - om smeten är för lös)

1 tsk vaniljpulver (el. 1 msk vaniljsocker)

1 tsk bakpulver  

1 dl rapsolja

1 dl kesella

1 dl mjölk

2 msk honung

1 ½ päron

Mandelspån


Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader.

1. Mal mandeln.

2. Vispa äggen luftigt.

3. Rör ner mandeln.

4. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner i smeten.

5. Tillsätt resten av ingredienserna.

6. Sätt formar i en muffinsplåt och fyll dem till 2/3 med smet.

7. Skölj, kärna ur och skär päronen i bitar/små skivor.

8. Tryck ner några päronbitar i varje muffins och strö lite mandelspån över.

9. Grädda mitt i ugnen i 15-20 min. (Känn med sticka att de är klara, tog lite längre tid för mig).

Bjud någon du tycker om, så hamnar du på plus. Och ta en själv också!! Dom är ju nyttiga!!

 
 
Plommonet

Plommonet

24 augusti 2011 10:05

Hur mycket blev de malda mandlarna i dl-mängd, ungefär? har redan färdigmalt mandelmjöl nämligen, och de här lät verkligen supergoda! :)

http://mormorsplommonmarmelad.blogspot.com

enkakaiugnen

24 augusti 2011 10:28

Va kul att du vill testa dom! Mald mandel blir ju lite luftigare har jag en känsla av, och det kanske blev knappt 1 ½ dl malen mandel. Hör gärna av dig om hur det gick med färdigt mjöl :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av enkakaiugnen - Lördag 13 april 08:39

  Sällan har våren varit så efterlängtad. Vi har haft snö i ett halvår nu, sedan 20 oktober. Efter en evighetsvinter tar vi nu alla chanser att skotta gångar i den 1 meter djupa snön som fortfarande brer ut sig på gräsmattan. Så nu kan vi röra oss ...

Av enkakaiugnen - 5 december 2021 08:46

    Ville testa en ny julkaka i år och det blev denna, en klassiker. Den är riktigt god, nästan lite som smågodis som man går och nallar av. Ganska tydlig ingefärssmak och de är väldigt lika cederpepparkakor som vi åt ofta när jag var liten ...

Av enkakaiugnen - 5 december 2021 08:40

  Det här är ett eget recept, kombinerat efter tre olika recept och det jag hade hemma. Vill helst inte använda glutenfri mjölmix när jag bakar, gillar hellre att använda bovetemjöl och havremjöl. Den är snabbakad eftersom den inte jäser, så väldi...

Av enkakaiugnen - 5 december 2021 08:21

  Ett tjockt täcke av snö som bäddar in träden och skogen runt knuten, ganska underbart faktiskt. Finns ju få saker som ger sån julkänsla som just snön och allt den för med sig. Doften av glögg är inte så tokig den heller, för julkänslans skull. ...

Av enkakaiugnen - 1 augusti 2021 10:03

  Vaniljbullar ca 30 st150 g smör1 dl strösocker1/2 tsk salt1 ägg50 g jäst   5 dl mjölk2 tsk kardemumma13-15 dl vetemjöl   Fyllning: 1-2 dl vaniljkräm, hemgjord eller marsankräm  Ca 50 g mjukt smör   Gör så här: 1. Smält smöret och ...

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20 21
22
23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards