Alla inlägg den 29 augusti 2011

Av enkakaiugnen - 29 augusti 2011 21:45

Igår var det nytt besöksrekord på bloggen! 127 glada enar hittade hit, hur kul som helst! Det kanske inte är så många om man jämför med andra bloggar, men i min lilla värld är det massor! Så nu tänkte jag kräva lite hjälp, jag är så nyfiken på vad ni som läser tycker om bloggen. Lämna gärna en kommentar och gör mig lite upplyst! Är det för mycket av något eller för lite eller kanske alldeles lagom? Tala om! Under tiden kommer det några nya favoriter här som jag testat på sistone. Alla är väldigt värda ett försök.

  Rabarberrulltårta                                     Gröt-tekakor




Hallonkaka                                                Mannagrynskaka med äpple 

Av enkakaiugnen - 29 augusti 2011 16:30

Gud vad svårt det är att ta fotografier på mat! Av nån anledning är det så mycket enklare med kakor och bakverk... Jag skriver ju oftast inte om mat, men när jag gör någon av mina favoriträtter kan den få slinka igenom. Här är min favoritpasta just nu. Det är bara 5 ingredienser och den är superlätt att göra. Det är en ganska "torr" pastarätt eftersom det inte är någon sås till. Egentligen påminner den mer om en slags pastapytt. Olivolja och vit balsamvinäger står för vätskan och ger smak åt halloumin och jag skulle kunna äta hur mycket som helst av det här!


Halloumipasta med morötter 2 port.

Spaghetti / tagliatelle

1 halloumiost

½ gul eller röd lök

2 medelstora morötter

½ dl solrosfrön

Olivolja

Vit balsamvinäger


Gör så här:

1. Koka pastan.

2. Rosta solrosfröna i en torr stekpanna på hög värme tills de får färg. Rör om/ rör på stekpannan ibland så de inte bränner fast.

3. Skär löken i små bitar och riv morötterna grovt. Stek lök och morötter mjuka i lite olja. Häll på ett fat.

4. Skär halloumin i tärningar och stek på hög värme så tärningarnas sidor får färg. Blanda sen i lök och morötter.

5. Häll av pastavattnet och ringla lite olivolja över pastan. Rör ner halloumi, lök och morötter.

6. Lägg upp på en tallrik och ringla över balsamvinägern efter egen smak. Toppa med solrosfröna.

Ät gärna med sallad och tomater. Namnamnam!

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20 21
22
23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards