Alla inlägg den 31 augusti 2011

Av enkakaiugnen - 31 augusti 2011 23:02

Något av det enklaste man kan göra, bortsett från te, verkar vara lingonsylt. Det här receptet kommer från Vår Kokbok. Jag tog lite mindre socker, eftersom jag gillar när den inte är så söt. Jag tycker det smakar mer lingon då också.


Lingonsylt Ca. 1 liter

1 kg (ca. 1 1/4 liter lingon)

2 dl vatten

5½ (500 g) dl strösocker


Gör så här:

Rensa och skölj bären.

1. Koka dem med vattnet ca. 5-10 min. Tag bort skummet.

2. Rör i sockret och koka sylten några minuter.

3. Häll upp sylten på väl rengjorda, varma burkar och sätt genast på locket.

Förvara sylten svalt.

    Step by step, one way or another...

Av enkakaiugnen - 31 augusti 2011 22:39

      

Ibland har man det bara så himla bra. I lördags var det en sån dag. Vi skulle  plocka lingon. Först skulle vi bara vandra planlöst på ett hygge och plocka, men då fick jag reda på att halva släkten var i mormor och morfars hebre som också av en händelse ligger vid ett lingon-hygge. Där renoverades det för fullt av morbror och morfar, medan mormor, jag och Björn plockade lingon i solen. Som sagt, sämre kan man ha det. Kaffe fick vi också, och det finns få ställen och tillfällen där kaffe och kubb smakar så gott som där.

 

Lingonen har blivit både sylt (eller ja, inte just hinken kanske) och lingonbröd. Lingonsylt måste vara det enklaste man kan göra. Lingon, socker, koka, klart, på ett ungefär. Receptet finns här. Något som jag längtar efter att baka nu är lingonpaj. Lingonpaj med kolasås och grädde, lycka i sockerform.

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20 21
22
23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>
Matbloggstoppen

Skapa flashcards