Alla inlägg den 3 september 2011

Av enkakaiugnen - 3 september 2011 20:57

När jag plockade de här i somras...        hade jag någonting sånt här i tankarna...

Det är en smulpaj med blåbär, och få enkla godsaker är väl så goda som just en sån. Just den här är gjort efter Leilas recept på smulpaj i "A piece of cake". Väldigt god, men lite väl markant citronsmak. Det passar ju i och för sig riktigt bra med blåbär, men inte om det blir för mycket. Därför tar jag bort citronen helt nästa gång, och uppmanar till viss försiktighet på citronfronten.



Blåbärssmulpaj 1 stor paj / 4 portionspajer

250 g kallt smör

1 ½ dl råsocker

1 ½ dl kokosflingor

2 ½ dl vetemjöl

1 ½ dl havregryn


1 ½ liter blåbär

Skal av 2 citroner (eller kanske 1, eller ingen)

1 dl strösocker

2 msk majsstärkelse.


Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader.

1. Skär smöret i tärningar, nyp ihop det med mjöl, råsocker och kokos till en smulig deg.

2. Blanda ner havregrynen.

3. Blanda blåbär med socker, majsstärkelse och ev. citron.

4. Smöra en pajform och häll i blåbärsblandningen.

5. Strö ut smuldegen över pajen.

6. Grädda mitt i ugnen i 25 minuter.

Ät med vaniljglass! Eller sås, det är nästan snäppet bättre. Men bara nästan.

Allmänt · Bär · Paj

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>
Matbloggstoppen

Skapa flashcards