Alla inlägg den 4 september 2011

Av enkakaiugnen - 4 september 2011 09:00

    Jag bakade lingonbröd hör om dagen. Gillar man lite "syrligare" bröd så ska man läsa lite extra noga nu. Det gör inte jag. Därför blev jag lite besviken på det här receptet. Kanske blev det för stor mängd lingon, eller så ska det helt enkelt vara en lite syrligare smak på det. Nästa gång ska jag använda 2 msk sirap istället för olja och minska lite på mängden lingon. Tur att de finns brödrost, den brukar rädda de flesta bröd som av nån anledning inte riktigt lever upp till förväntningarna... För rättvisans skulle ska jag kanske tillägga att de andra som ätit brödet hittills tyckt väldigt bra om det. Så här kommer receptet, om det nu är någon som inte blivit avskräckt  

 

Lingonfrallor ca. 24 st   

50 g jäst

5 dl fingervarmt vatten

4 dl lätt krossade lingon

2 ½ tsk salt

250 g keso

2 msk neutral olja

4 dl grahamsmjöl

7 dl vetemjöl med fullkorn

5 dl dinkelmjöl med fullkorn


Gör så här:

1. Smula jästen i en degbunke.Häll över lite av vattnet och rör ut jästen.

2. Häll i resten av vattnet och tillsätt salt, keso, lingon och olja.

3. Blanda ner mjölet lite i taget och arbeta till en smidig deg, gärna i maskin.

4. Låt jäsa i bunken under duk i ca. 40 minuter.

5. Ta upp degen på mjölat bakbord och baka ut till runda bullar. Degen får gärna vara lite kletig.

6. Lägg bullarna på en plåt med bakplåtspapper och låt jäsa under bakduk i ca. 30 minuter till.

Sätt ugnen på 200 grader.

7. Grädda i mitten av ugnen i ca. 20 minuter.

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards