Alla inlägg den 7 september 2011

Av enkakaiugnen - 7 september 2011 12:00

I ett försök att rädda det som räddas kan innan frostnätterna smyger sig på så stal jag de sista rabarberna av mina päron i lördags (ja, det blev faktiskt stöld, skulle ju fråga men glömde bort). Var på marknad samma dag och där såldes det just rabarbermarmelad med ingefära, därför blev jag lite sugen att testa att göra egen. Sagt och gjort. Jag var kanske lite för ivrig med ingefäran, men den blev  god ändå. Ganska smakrik, så gillar man det så kan man använda receptet som det är. Annars kan man ta hälften av ingefäran och vaniljextraktet, så smakar det mer av rabarbern skulle jag tro. Men då blir det å andra sidan inte samma sting i den. Svåra frågor det där...


Rabarbermarmelad med ingefära och vanilj 2 små burkar

Ca. 460 g rabarber     

1/4 dl vatten

saft av ½ citron

250 g syltsocker

2 krm malen ingefära (el. 1 krm)

2 krm vaniljextraktpulver (el. 1 krm)


Gör så här:

1. Skölj och skala rabarbern. Skär i små bitar.

2. Lägg rabarber i en kastrull och tillsätt vatten och citron.Låt koka utan lock i ca. 15 minuter. Rör om ibland så det inte bränner fast.

3. Rör ner socker och kryddor och låt koka ytterligare 5 minuter (ca.)

4. Låt svalna något och häll upp på rena och torra burkar. Sätt på locket och vänd burken upp och ner så bildas ett vakuum (tips från svärmor).

Ät på varma scones. Himlen runt hörnet.

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards