Alla inlägg den 24 september 2011

Av enkakaiugnen - 24 september 2011 22:43

Om det är nån dag som man ska äta mazarinfrukost så måste det ju vara på en söndag. Den här müslin är alltså en perfekt söndagsfrukost. Den är smaksatt med bittermandelarom, vilket var ett eget litet påhitt som visade sig bli väldans gott. Om man gillar bittermandel och mazarinsmak vill säga. Det svåra kan vara att dosera. Det var svårt att avgöra antalet droppar jag använde, men jag skulle säga att det var runt 20 st. Ett tips är att droppa i lite i taget i vatten-oljeblandningen och smaka av den, innan man häller den över müslin. Då får man en idé om hur starkt den smakar så man kan tillsätta mer om man som jag, är ett mazarinfantast.


Mazarinmüsli Ca. 2 liter

6 dl rågflingor

6 dl fullkornshavregryn

6 dl hackade, blandade nötter (t.ex. paranötter, hasselnötter, mandel)

3 dl solrosfrön

0,75 dl rårörsocker

1 dl kokos

3 msk kanel

2 dl vatten

1 dl rapsolja

1 apelsin

Ca. 20 droppar bittermandel

Russin


Gör så här:

Sätt ugnen 200 grader.
1. Blanda flingor, frön, nötter, socker och kryddor i en bunke.
2. Blanda saften från apelsinen med vatten och rapsolja - rör noga. Droppa i bittermandeldropparna.
3. Häll vätskan över och grynblandningen och blanda ordentligt.

4. Häll ut på en plåt. Rosta i ca. 25 min, rör om FLERA gånger.
5. Låt kallna på plåten. Blanda sedan ned russinen och förvara i burk med lock.
Mazarin i müsliform, lyxfrukost!
Sätt ugnen 200 grader.
1. Blanda flingor, frön, nötter, socker och kryddor i en bunke.
2. Blanda saften från apelsinen med vatten och rapsolja - rör noga. Droppa i bittermandeldropparna.
3. Häll vätskan över och grynblandningen och blanda ordentligt.
4. Häll ut på en plåt. Rosta i ca. 25 min, rör om FLERA gånger.
5. Låt kallna på plåten. Blanda sedan ned russinen och förvara i burk med lock.

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards