Alla inlägg den 1 januari 2012

Av enkakaiugnen - 1 januari 2012 16:21

     

   

Igår firades det nya året in. Långt upp i de norrländska skogarna var vi några glada själar som åt och skålade, dansade och sjöng. Hur kul som helst var det! Jag var som sagt chef för efterrätten och efter en del funderande fick det bli en skapelse ur Leilas nya bok "Hello Cupcake!" som jag fick i julklapp. Jag hade ju tänkt mig något med passionsfrukt, men övergav den idéen eftersom vi blev ganska många. Så istället fick det bli en blåbärscheesecake med vit choklad i portionsformar. Goda tyckte jag, och ganska lagom storlek. Men man hade inte behövt ta 400 g digestive och 150 g smör till 16 st, det hade nog funkat med 3/4 av de mängderna till själva botten. Här är receptet.


Blueberry cheesecake cupecakes 16 st

Kexbotten

400 g digestivekex

150 g smör


Cheesecakesmet

300 g philadelphiaost

½ burk vaniljkesella

½ dl strösocker

½ dl majsstärkelse

½ tsk vaniljsocker

2 ekologiska ägg

½ dl vispgrädde

100 g vit choklad av bra kvalité


Ca. 3 dl blåbär, tinade och avrunna


Gör så här:

Sätt ugnen på 150 grader.

1. Mixa digestivekexen till smulor i en mixer.

2. Smält smöret och blanda med kexsmulor.

3. Sätt muffinsformar i en muffinsplåt och fördela smulorna i formarna. Tryck till så det blir som en botten av smulorna.

4. Vispa philadelphiaosten och kesellan krämigt.

5. Rör ner socker, stärkelse och vaniljsocker.

6. Rör därefter ner äggen och sista vispgrädden.

7. Hacka den vita chokladen och smält den i ett vattenbad (i en tallrik över en kastrull med kokande vatten).

8. Rör ner den vita chokladen i smeten.

9. Varva blåbären och smeten i formarna. Toppa med några blåbär i varje form.

10. Grädda i ca. 25 minuter.

Låt kakorna svalna och servera ev. med grädde och rivet limeskal.

   



Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2012 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards