Alla inlägg den 4 februari 2012

Av enkakaiugnen - 4 februari 2012 16:32

   

Det här är den godaste sockerkakan jag ätit! Det var den här jag skulle baka för några veckor sen, när jag inte hittade receptet. Jag är hur som helst glad att jag hittade igen det, för den är som sagt hur god som helst! Jag fick äta den på jobbet för någon månad sen och den var sådär tung och saftig som en sockerkaka ska vara. Dessutom hade den en perfekt socker och vaniljsmak. Nu har jag testat att baka den själv, och det blev lika bra den här gången. Så letar ni efter sockerkaksrecept kan ni sluta med det nu, för här är det! (från recept.nu).


Den godaste sockerkakan 1 st

200 g rumsvarmt smör  

1, 5 dl rårörsocker

1 dl strösocker

3 ägg

4 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker

1 dl mjölk


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

1. Vispa smör ochsocker krämigt.

2. Tillsätt äggen, ett i taget och rör in dem i smeten.

3. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker och tillsätt det.

4. Tillsätt sist mjölken och rör snabbt samman allt till en jämn smet.

5. Häll smeten i en smord och bröad form.

6. Grädda i 35-40 min (tog något längre för mig, tror det berodde på formen).

Låt svalna i formen och ät den sedan lite småvarm med ett glas mjölk till! Om den inte är dagsfärsk kan man micra den i några sekunder så blir den som ny!

Vill man tillsätta bär eller äpplen i kakan, så tror jag att det skulle bli fantastiskt gott också.

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards