Alla inlägg den 11 mars 2012

Av enkakaiugnen - 11 mars 2012 14:18

     

Har du bakabstinens? undrade sambon för en stund sedan. Hemkommen från en fantastiskt härlig fjällvecka kunde jag glatt konstatera att det har jag. Eller hade snarare, för så här två mjukkakor och ett brödbak senare känns allt åter i sin ordning. Dagens första bakprojekt blev en kiwikaka. I min ungdom försökte jag mig på nåt liknande men det blev inte bra alls. Därför blev jag så himla glad nu, för den blev jättegod! Receptet hittade jag på den här bloggen. Den är gjord på sockerkaksbas och de lite syrliga kiwifrukterna passar perfekt med kakan.


Kiwikaka

125 smör
1 1/4 dl socker
2 ägg
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2-3 kiwifrukter


Gör så här:



Sätt ugnen på 175 grader.

1. Skala kiwifrukterna och skär dem i  små tärningar.

2. Vispa smör och socker poröst.
3. Tillsätt äggen, ett i taget, under vispning.
4. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker noggrannt.
5. Rör ner blandningen i äggsmeten.
6. Blanda ner kiwibitarna i smeten så de fördelas jämt.
7. Häll smeten i en smörad och bröad form (1 liter).
8. Grädda kakan på galler i nedre delen av ugnen i ca. 50 min-1 timme.

Ät den med en kopp kaffe eller ett glas saft. Vill du spara den längre än 2 minuter, kan du förvara den i kylen i några dagar eller frysa in den. Då håller den i ca. 3 månader.

   

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19 20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>
Matbloggstoppen

Skapa flashcards