Alla inlägg den 6 maj 2012

Av enkakaiugnen - 6 maj 2012 21:23

 

Läs det där fort, den som kan. Jag älskar ihopskrivningar, språknörd som jag är. Hur många k kan man klämma in i ett enda ord? undrar kanske någon. Fem stycken fick jag till här, inte illa om jag får säga det själv. Nog om språk, mer om kaka. Den här kakan ser ut som klassiska mockarutor fast i vitt. De smakar däremot inte så, utan har som namnet avslöjar kola- och kokosinriktning istället. Kola och lingon brukar ju funka bra ihop, kom jag på mitt i baket så därför blev det lite lingonsylt i smeten också. Det hade kunnat få vara mer av det, lingon och kola är ju en himla bra kombo. Kakorna blev goda och saftiga och glasyren smakade jättebra, dock var det lite väl mycket sockerkristaller kvar i den. Så låt sockret smälta ordentligt i smöret innan du rör ner övriga ingredienser till glasyren. Då lyckas du nog bättre än jag gjorde. Receptet är taget ur en Allers-tidning. De kan sina recept där.


Kokos- och kolakakor Ca. 18 rutor

Kaka:

2 ägg

2 dl strösocker

2 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

½ dl grädde

½ dl vatten

Ca. ½ dl lingonsylt


Kolakräm

75 g smör

1 dl strösocker

1 msk vaniljsocker

1 äggula


Kokosflingor


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

1. Vispa ägg och socker vitt och pösigt.

2. Rör ner övriga ingredienser.

3. Klä en långpanna, ca. 30x25 cm, med bakplåtspapper och bred ut smeten i den. Klicka över lingonsylten och dra med en gaffel i smeten för att fördela och trycka ner sylten.

4. Grädda i ca. 30 minuter, kolla med en sticka att den är färdig och inte kladdig.

Låt kakan svalna.

Kolakrämen:

1. Smält smöret i en kastrull.

2. Ta grytan från värmen och vispa i socker. Vispa så sockret löser sig bra och tillsätt sen vaniljsocker och äggula.

Vispa tills krämen går ihop och blir lite tjockare.

Bred krämen över den avsvalnade kakan och strö över kokosflingorna. Skär kakan i rutor och servera eller frys in.

   

Årets första utebilder! Balkongen är återtagen från vintern!

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards