Alla inlägg den 9 maj 2012

Av enkakaiugnen - 9 maj 2012 18:45

   

Jag har fått en ny favorit! Och då är det gott, för jag har blivit allt mer kräsen ju mer jag bakat under året som gått. Men jag är ju svag för mjukkakor, och för blåbär och för smulor på toppen,så det var kanske ingen skräll att den här gick hem hos mig. Det är en kaka som är väldigt vanlig i USA enligt receptet, så vanlig att de flesta diners har egna varianter. Det är en mjuk vaniljkaka med smuldegstopping. Egentligen ska det inte vara blåbär i men jag kunde inte hejda mej så jag strösslade blåbär över halva kakan. Att den är väldigt lättbakad, har få ingredienser som de flesta nog har hemma och en kort gräddningstid ger den plus i kanten. Saftig och luftig var den också, det finns ingen hejd på hur bra det här blev! Jantelagen får faktiskt flytta på sig (vilket den borde göra oftare), den här kakan är kick as! Här är receptet, ur tidningen Hembakat.


Vanilla crumb cake 16-20 stora bitar

7 ½ dl vetemjöl

4 ½ dl strösocker

6-7 tsk bakpulver

250 g smält smör

3 ägg

3 dl crème fraiche

Ev. 2 dl blåbär

2 msk vaniljsocker

2 msk florsocker


Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader.

1. Smält smöret.

2. Blanda strösocker, mjöl och bakpulver i en bunke. Slå över det smälta smöret och rör till en smuldeg.

3. Ta 3 dl smulor åt sidan i en skål och låt den vara en stund.

4. Rör ner äggen i resten av smulorna (första bunken) och rör sedan ner crème fraichen.

5. Bred ut smeten i en smord och bröad långpanna, ca. 30x40 cm.

6. Strö över blåbären och tryck ner dem lite.

7. Strö de smulor du tagit åt sidan över blåbären.

8. Grädda i ca. 20-25 minuter. Låt svalna.

9. Blanda florsocker och vaniljsocker. Använd en sil och sikta blandningen över kakan. Skär i lagom stora rutor.

Färdigt!

Tycker man att det här ser gott ut kan man även titta här. Det är en liknande kaka men den är fylld med philadelphiaost.

   

Av enkakaiugnen - 9 maj 2012 18:15

 

I förrgår hände något jätteroligt! Vi blev en till i släkten! Min kusin Sarah fick en liten tjej! Så nu lär hon nog få en väldig massa besök framöver när alla vill se, hålla i, och klämma på den lilla gobiten. På söndag fyller hon dessutom år själv, så därför hade vi kusiner en bakkväll förra veckan hemma hos Sarah där vi bakade och bullade upp frysen med gosaker. Hon har ett helt fantastiskt kök, man vill aldrig gå hem när man är där.

Vi hann baka tre sorter:

 

Mammas bullar,

 

Mormors sirapskakor (kolasnittar) och

 

Snabb hallonkaka.

Både bullarna och hallonkakan har jag gjort förut så klicka på länkarna så hittar ni de recepten, det funkar även med sirapsrutorna. Sirapskakorna hade vi aldrig bakat, någon av oss tre, och det är ju alltid lite svårt att baka mormorkakor eftersom de aldrig blir lika bra som orginalet. Men Sarah hade råkat vara på plats så precis förra gången mormor bakade så hon hade sett det live. Kanske var det därför vi lyckades så bra, för det gjorde vi. Vi lyckades faktiskt bra med alla kakor och bullar, tycker jag! Skulle gärna göra om det någon gång snart, det är riktigt kul att baka och laga mat tillsammans. Men jag har på känn att en bakkväll kommer dröja ett tag nu, det har ju som sagt dykt upp en mycket viktigare liten godbit hemma hos Sarah.

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards