Alla inlägg den 31 maj 2012

Av enkakaiugnen - 31 maj 2012 22:00

Det här är en riktig sommartårta! Eller paj om man så vill. Väldigt god blev den i alla fall, oavsett namn. En perfekt efterrättspaj! Det är en pajbotten med havregryn som är fylld med lime- och myntakräm och toppad med jordgubbar.  Limekrämen kan säkert användas som fyllning i vanliga tårtor också, misstänker att det skulle kunna bli hur gott som helst. Jag ska definitivt göra den fler gånger, både till den här tårtan och andra! Receptet är från tidningen Hembakat.


Sommarpaj 1 st (8 bitar enligt receptet men hos oss räckte det till 12 st)

Botten:

150 g smör

2 ½ dl havregryn

2 ½ dl vetemjöl

3 msk strösocker

  

Limekräm:

250 g ricottaost

1 ½ dl lemon curd

2 dl vispad grädde

Rivet skal av 2 lime

3 msk hackad mynta


Jordgubbar


Gör så här:

Botten:

1. Smält smöret i en kastrull.

2. Blanda ner mjöl, havregryn och socker till en smulig deg.

3. Tryck ut degen i en smörad form med avtagbar botten, ca. 25 cm i diameter.

4. Nagga och låt vila i kylen i 1 timme.

5. Sätt ugnen på 200 grader. Grädda pajskalet mitt i ugnen i ca. 15 min.

(Skär utanför kanten på pajen så den lossnar från formen lite innan den kallnar. Annars kan det vara svårt att få loss den sen, vilket kan resultera i att pajskalet rasar sönder och blir till sand - har jag hört  )

Låt kallna.



Krämen:

Vid servering:

1. Rör ut lemon curden så den blir "mjuk" (om den är köpt och "fast"). Blanda med ricottaosten.

2. Rör ner den vispade grädden, limeskal och mynta och blanda till en slät kräm.

3. Fyll det kalla pajskalet med krämen och toppa med jordgubbar.

Servera genast så inte botten blir mjuk.

Sommar på tårta!

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards