Alla inlägg den 3 juni 2012

Av enkakaiugnen - 3 juni 2012 13:05

      

Här är en spin off på ett recept ur Leilas "Hello Cupcake!". Originalet heter Jane's apple pie cupcakes och de såg så sjukt goda ut på bilden. Men jag hade fått en massa rabarber av min kollega som jag ville baka med, så därför fyllde jag dem med rabarber istället. Det gick hur bra som helst, de blev väldigt somriga och goda! Så här gjorde jag.


Rabarbermuffins med vaniljkräm 12 st

2 ekologiska ägg

1 ½ dl strösocker

1 tsk vaniljsocker

75 g smör

3/4 dl mjölk

2 ½ dl vetemjöl

1 ½ tsk bakpulver  

lite salt

½ tsk kardemumma


Vaniljfyllning

100 g philadelphiaost

½ msk florsocker

½ msk vispgrädde

1-2 tsk vaniljsocker


Rabarberfyllning

6 stjälkar rabarber

25 g smör

2 msk socker (smaka av så det inte blir för surt, tillsätt i så fall mer socker...logiskt)

1 tsk malen kanel


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

Gör vaniljfyllningen:

Vispa ihop alla ingredienser till en slät kräm. Smaka av och tillsätt ev. mer vaniljsocker.


Gör rabarberfyllning:

1. Skala och skiva rabarberna. Stek dem varma i smöret och smaksätt med kanel och socker. Smaka av så det är lagom sött.


Gör muffinsarna:

1. Blanda vetemjöl, bakpulver, salt och kardemumma noga. Ställ åt sidan.

2. Vispa ägg, socker och vaniljsocker pösigt och vitt.

3. Smält smöret och rör ner mjölken, rör ner i äggsmeten.

4. Tillsätt även mjölblandningen och rör ner den försiktigt.

5. Placera ut muffinsformar i en muffinsplåt och fyll formarna med smeten till 2/3.

6. Lägg ner en klick rabarberfyllning i varje form och blanda ner i smeten.

7. Fyll en spritspåse med vaniljfyllning, tryck ner spritsen en bit i muffinsen och tryck i lite vaniljfyllning.

8. Grädda i mitten av ugnen i ca. 20-25 minuter. Låt svalna.

Klart! Perfekt skogsfika i sommarsolen! Eller bryggfika på kvällskvisten.

 

 

    

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>
Matbloggstoppen

Skapa flashcards