Alla inlägg den 4 juni 2012

Av enkakaiugnen - 4 juni 2012 18:55

     

   

Det här är en klassisk svensk smulpaj. Enkel att göra och väldigt god. Receptet kommer ur Leilas första bakbok, "A piece of cake". Den är lite av en bibel för mig, jag återvänder ofta till den eftersom jag sällan eller rättare sagt aldrig, blivit besviken när jag bakat något ur den. Även denna gång höll den måttet, pajen blev jättegod. Lite kul med ett sting av ingefära i den. Väldigt somrig är den också, perfekt sommarfika. Jag har gjort om receptet lite, eftersom jag inte ville ha kokos i smuldegen. Därför tog jag lite extra vetemjöl och havregryn istället.


Rabarber och jordgubbspaj 1 form

250 g kallt smör, tärnat i småbitar

1 ½ dl råsocker

3 ½ dl vetemjöl

2 ½ dl havregryn


5  stora stjälkar rabarber

200 g frysta jordgubbar (el. 6 dl färska)

½ tsk mald ingefära

1 dl strösocker

2 msk majsstärkelse


Gör så här:


Sätt ugnen på 200 grader.

1. Nyp ihop smöret med sockret och vetemjölet och blanda därefter i havregrynen. Blanda tills det blir en smulig deg. Om degen är för fast kan man tillsätta mer havregryn så blir den smuligare.

2. Skala och dela rabarbern i små bitar. Dela jordgubbarna.

3. Blanda jordgubbar, rabarber, socker, ingefära och potatismjöl i en bunke och lägg blandningen i en smord ugnsfast form.

4. Fördela smuldegen jämnt över frukten.

5. Grädda i mitten av ugnen i ca. 25 minuter så den får lite färg.

Vaniljglass är ju en klassiker till!

     

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards