Alla inlägg den 8 juni 2012

Av enkakaiugnen - 8 juni 2012 17:00

 



   

Ännu ett bidrag från Leilas "A piece of cake", denna gång en blåbärspaj. Jag gillar verkligen den här pajen, för den är lite annorlunda och smakar lite mer än vanlig blåbärspaj. Hemligheten är balsamvinäger, den lyfter fram blåbärssmaken och så blir det lite syrligare. Väldigt gott, både med och utan vaniljsås.


Blåbärspaj 1 form


Havrebotten:

150 g mjukt smör

3 dl vetemjöl

1½ dl socker

1½ dl havregryn


Fyllning:

250 g blåbär

2 dl blåbärssylt

1 msk balsamvinäger

2 ½ msk potatismjöl


Knaprig topping:


75 g smör

2½ dl havregryn

1 ½ dl strösocker


Gör så här:

Gör först havrebotten enligt följande:

Sätt ugnen på 175 grader.

1. Smält smöret och rör i vetemjöl, strösocker och havregryn.

2. Tryck ut degen i en pajform, se till att den kommer upp över kanterna och tryck fast den på utsidan formen så det inte åker ner igen.

3. Förgrädda mitt i ugnen i ca. 15 minuter.


Gör fyllningen under tiden på detta vis:

1. Blanda ihop alla ingredienser, rör ner potatismjölet sist.

2. Ta ut skalet (när det är färdiggräddat, men det förstås väl i och för sig) och bred ut fyllningen i det.


Gör toppingen så här:

1. Smält smöret och blanda ner havregryn och strösocker, låt svälla i ca. 2 min.

2. Strö toppingen över fyllningen.

(Här gjorde jag inte enligt receptet. Istället tog jag undan lite av havrebotten-degen i början (blev för mycket i pajformen) och rörde i 2 dl extra havregryn och ½ dl vetemjöl så det blev lagom grynigt. Sedan strösslade jag det över fyllningen istället. Det funkade också)


Grädda pajen mitt i ugnen i ca. 25 minuter.

Ät med vaniljglass eller utan, det är gott vilket som.


 

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards