Alla inlägg den 20 juli 2012

Av enkakaiugnen - 20 juli 2012 00:56





n          

Jag blev tipsad av min kollega om att rabarber och banan var en god pajkombination så igår testade jag det. Semester innebär ju en hel del godsaker men nu kände jag att det varit lite för mycket sånt ett tag. Det är ju däremot ingen anledning att vara utan, i alla fall inte i min värld. Så då kom jag att tänka på banan- och rabarberkombon. Fördelen med banan i bakverk är ju att de sötar en hel del och i och med det kan man ju dra ner på sockret och göra hela pajen lite nyttigare. Jag drog ner både på smör och socker i smuldegen också och resultatet blev en fräsch och somrig paj men tydlig smak av både rabarber och banan. Den gör sig bäst med lite vaniljsås till, men har du inte det eller vill vara lite nyttigare så funkar den väldigt bra som den är också. Jo, den är lättbakad också.


Rabarber- och bananpaj! Ca. 4 portioner

Smuldeg:

50 g smör

2 dl fiberhavregryn

1 msk råsocker

½ dl vetemjöl

Fyllning:

250 g rabarber

2 bananer

1 msk råsocker


Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader.

1. Skölj, skala och dela rabarbern i små bitar.

2. Skala och skär även bananen i bitar.

3. Blanda banan, rabarber och 1 msk råsocker i en bunke.

4. Smörj en liten ugnsform (ca. 15x15 cm) och lägg blandningen där i. Ställ in i ugnen i ca. 5 minuer.

5. Nyp ihop smuldegen och ta ut formen ur ugnen.

6. Fördela smuldegen över frukten och grädda i ca. 25 minuter mitt i ugnen.

Som sagt, godast med vaniljsås eller glass!

    

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>
Matbloggstoppen

Skapa flashcards