Alla inlägg den 26 juli 2012

Av enkakaiugnen - 26 juli 2012 20:31

 

Igår när jag kom hem ville jag baka något av hjortronen som den fine sambon plockat på sig runt om i skogen. Resultatet blev de här muffinsarna och jag tycker faktiskt att de blev riktigt goda! Hjortronsmaken blev tydlig vilket var det viktigaste. Kan tänka mig att de är väldigt goda som efterrätt om man värmer dem lite och serverar dem med vaniljglass. Skogen i en efterrätt!

 

Hjortronmuffins 12 st

3 ½ dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

lite salt

2 ekologiska ägg

2, 25 dl strösocker

1 tsk vaniljsocker

100 g smör

½ dl mjölk

½ dl vaniljkesella


3 dl hjortron

3 msk strösocker

pärlsocker


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

1. Värm hjortronen i en kastrull och mosa dem lite. 

2. Rör ner sockret lite i taget. Smaka av eftersom så du får den sötma du vill ha. Det ska inte vara surt, men gärna lite syrligt.

3. Blanda mjöl, bakpulver och salt ordentligt i en bunke.

4. Smält smöret och rör därefter ner mjölk och kesella i smöret.

5. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och pösigt. Vispa därefter när smörblandningen i äggsmeten.

6. Rör ner mjölblandningen med en slev, rör tills det blir slätt.

7. Rör ner hjortronen i muffinssmeten och blanda väl så det fördelar sig jämt.

8. Ställ formar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet.

8. Strö lite pärlsocker över varje muffins och grädda mitt i ugnen i ca. 20 minuter. Känn efter med en sticka att de är klara.

Garnera eventuellt med några hjortron på toppen.

   

Av enkakaiugnen - 26 juli 2012 20:07

 


 

Vi har varit ute i skogen i några dagar, därav bristen på inlägg. Men nu kommer dom! För vi har plockat massor av både smultron och hjortron så det första jag gjorde nu när jag kom hem var att testa dem i två olika muffinssorter. De recepten kommer inom kort, men först vill jag tipsa om en väldigt god och lättlagad efterrätt som vi åt i helgen. Funkar perfekt om man är i en stuga utan el och ugn. Det man behöver är hjortron, socker, vaniljkesella och en spis.


Varma hjortron med vaniljkesella 2 port

2 dl hjortron

Ca. 3 msk strösocker

250 g (en burk) vaniljkesella


Gör så här:

Värm hjortronen i kastrullen och mosa dem lite. Söta med sockret och smaka av, det ska inte vara surt men gärna lite syrligt.

Servera med vaniljkesella. Klart!

Tror det är det minst invecklade receptet nånsin här på bloggen!

 

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>
Matbloggstoppen

Skapa flashcards