Alla inlägg den 4 augusti 2012

Av enkakaiugnen - 4 augusti 2012 23:15

          Jag försöker använda min smakessenser en hel del nu, flaskorna är relativt stora och jag fick 8 stycken av Erik och Anna-Sofie förra året så det tar lite tid att göra av med dem. Och det är ju hela poängen, att de ska räcka länge och att man ska använda dem. Det är ju ett sätt att lära sig använda dem också, jag är väldigt mycket för "learning by doing" och det är ju verkligen frågan om det här. Just de här muffinsarna hade tjänat på lite äkta smak också, alltså frukt i någon form. De är smaksatta med passionsfruktsessens och mangosocker men hade blivit bättre med lite riktig passionsfrukt och mango i också.

     Jag tror att det är så när man använder essens, att den ska förstärka den naturliga smaken och helst användas med frukt och bär. Så ska jag göra i fortsättningen. De blev dock helt okej både i konsistens och smak, men jag gillar det andra tillvägagångssättet när man gör muffins bättre. Alltså det med "vispa ägg och socker vitt och pösigt". Det här är ett enklare "rör ihop-recept" men muffinsarna blir inte lika saftiga som i de andra recepten. Men som sagt, helt okej i alla fall om än inte perfekt.

Så här gjorde jag. Jo, en sak till essenstips mottas tacksamt!!




Djungelmuffins ca. 10 st 

1 dl strösocker

100 g mjukt smör

½ msk vaniljsocker

2 ägg

1 dl mjölk

2 ½ dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

3 krm passionsfruktsessens

Mangosocker


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

1. Rör smöret, vaniljsockret och strösockret mjukt. Tillsätt äggen, ett i taget.

2. Blanda ner essensen i mjölken och rör därefter ner mjölken i äggsmeten.
3. Blanda vetemjöl och bakpulver i en bunke. Sikta ner genom en sil i äggsmeten.
4. Fördela smeten i muffinsformar, gärna i en muffinsplåt.

5. Grädda i ca. 25 min. 
Kontrollera med en sticka att muffinsen är ”torra” inuti.

Klart!

Har du några bitar mango så stoppa i några i varje muffins innan gräddningen.

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards