Alla inlägg den 27 augusti 2012

Av enkakaiugnen - 27 augusti 2012 22:30

    

I torsdags fick jag en till baktidning. Det var en massa brödrecept i den, bland annat det här på havrebaguetter. Jag ville ha lite grövre baguetter så jag blandade i lite grovt rågmjöl också och det blev alla tiders. Saftiga blev de också. Här är receptet.


Havrebaguetter ca. 4 långa smala

25 g jäst

2 tsk salt

1 msk honung

6 dl ljummet vatten

2 ½ dl fiberhavregryn

3 msk psylliumfrön

2 dl fullkornsmjöl av dinkel

3 dl grovt rågmjöl

4 dl dinkelmjöl


Gör så här:


1. Smula jästen i en bunke. Häll på lite av vattnet och rör ut jästen. 

2. Tillsätt resten av vattnet, honung, salt och frön.

3. Tillsätt mjölet lite i taget och blanda ihop till en smidig deg, helst i maskin. Annars får man knåda järnet.

4. Låt degen jäsa under bakduk i två timmar.

Sätt ugnen på 250 grader och lägg bakplåtspapper på en plåt.

5. Ta upp degen på mjölat bakbord, använd mycket mjöl, men knåda inte degen. Dela den bara i 4 delar och vrid den till långsmala baguetter
6. Lägg baguetterna på plåten och grädda i ca. 15 minuter. Sänk sedan värmen till 150 grader och grädda i ytterligare 10 minuter. Låt dem kallna på galler utan bakduk.

Klart!

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards