Alla inlägg den 29 augusti 2012

Av enkakaiugnen - 29 augusti 2012 19:00


 

       

Jag försökte mig på GI och LCHF efter jul i år. Det var visserligen dömt att misslyckas redan innan det hade startat eftersom jag i princip lever för mackor och godsaker, men jag höll trots allt ut i en månad. Om jag inte hade blivit så låg i humöret hade jag kanske fortsatt, men jag kände mig så nere. Jag läste på om dieten och insåg att det kan bli så när man utesluter kolhydrater och att man då kan äta kosttillskott för att må bättre. Där drog jag en gräns kände jag. Det kan inte vara meningen att man ska äta så man blir deppig och sen fixa det med något slags piller istället för att bara äta vanligt. Nu skulle ju det här inlägget i och för sig handla om müsli och inte om min inställning till dieter men bara för att avsluta denna lilla utvikning så är min slutsats av det lilla experimentet att det nog ändå är klokast att äta lite av allt och helt enkelt inte så mycket socker. Och hux flux kunde jag äta både mackor och müsli till frukost igen. Så nu gör jag det och känner mig gladare än på länge!

Det här är min favoritmüsli och jag gör den säkert en gång i veckan, den tar slut fort. Man kan mixa lite som man vill med ingredienserna, utesluta några frön/gryn och tillsätta andra. Ta mer kokos och mindre solrosfrön och så vidare. Man får prova sig fram. Men ungefär så här brukar jag göra. Någon som har något annat bra müslirecept?

 

Rostad müsli med corn flakes och russin ca. 1,5 liter

4 dl fiberhavregryn

4 dl rågflingor
3 dl blandade naturella nötter
1,5 dl solrosfrön
1 dl kokos
1,5 msk mald kanel
0,5 msk kardemumma
1 dl vatten
1 apelsin - saften
½ dl rapsolja
Ca. 5 dl Corn flakes
1 dl russin
 
Gör så här:
Sätt ugnen 200 grader.
1. Blanda flingor, frön, nötter, socker och kryddor (obs, ej corn flakes och russin) i en bunke.
2. Blanda saften från apelsinen med vatten och rapsolja - rör noga.
3. Häll vätskan över och grynblandningen och blanda ordentligt.
4. Häll ut på en plåt med bakplåtspapper. Rosta i ugnen i ca. 25 min, rör om FLERA gånger under tiden.
5. Låt müslin kallna på plåten. Blanda sedan ned russin och corn flakes och låter müslin svalna helt. Förvara den sedan i en burk med lock.
 

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>
Matbloggstoppen

Skapa flashcards