Alla inlägg den 1 september 2012

Av enkakaiugnen - 1 september 2012 10:45


Igår var det fredag och efterrätt här hemma. Jag testade en ny typ av blåbärspaj med sconesdeg och den blev faktiskt riktigt god. Receptet kom från DI Weekend-bilagan som pappa var här och lämnade en morgon, för  att han hade sett några blåbärsrecept som han trodde att jag skulle gilla. Han är snäll han, jag blir så glad för sånt. Att han stannar till sådär för några recept åt mig. Dom blev hur som helst jättegoda. Jag gjorde dom i portionsformar och det funkade kanon. Tydlig blåbärssmak och bra konsistens på degtacket. Prova!

 

Blåbär- och sconespaj 2 portionsformar

1, 25 dl vetemjöl

0,25 + 0,75 dl socker

1 tsk bakpulver

lite salt

1 msk kylskåpskallt smör

0,75 dl mjölk

150 g blåbär

saft från ½ citron

½ tsk vaniljsocker


Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader.

1. Hacka ihop smör, mjöl, 0,25 dl socker, 1 tsk bakpulver och salt.

2. Rör i mjölken och blanda allt till en slät smet. Ställ kallt.

3. Värm blåbären med socker och citron i en kastrull. Låt sjuda några minuter.

4. Häll blåbärsblandningen i två portionsformar. Fördela smeten ovanpå blåbären.

5. Grädda i 10-15 minuter.

Servera med vispad grädde och/eller vaniljglass!

 


Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards