Alla inlägg den 24 oktober 2012

Av enkakaiugnen - 24 oktober 2012 14:00

   

Eftersom päronsnittarna med pistagenötter blev riktigt bra för några veckor sedan så ville jag göra samma deg igen men med blåbär. En lärdom av det är att om man ställer in en kakdeg/smte i kylen en lite stund för att den ska få stagda eller vad man nu vill att den ska få, så måste man PLASTA den. Särskilt om det står en matlåda utan lock, fylld med kyckliggryta i kylen. Annars kommer kakorna att smaka kyckling och det är inte gott. Så nu hoppas jag att frysen dödar kycklingsmaken. En annan sak som man inte heller ska göra när man bakar är att ignorera när äggklockan ringer och tänka att "jag väntar lite till" för det blir nästan jämt väldigt mycket till, för nästa gång man blir påmind är det för att det luktar konstigt och då är det för sent. Den här gången kom jag ändå på det innan det började lukta. Men kycklingsmaken finns kvar. Men lyckas man bara hålla den borta så är dom här kakorna super!

Här är receptet.

 

Blåbärssnitt ca. 20 st  

125 g smör

3/4 dl strösocker

1 ägg

3 dl mjöl

1/2 tsk bikarbonat

1 dl blåbärssylt

florsocker + ca. ½ tsk citronsaft el. vatten (till glasyren)

 

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Hacka ihop smör och socker på en skärbräda (eller i matberedare med kniv).

3. Lägg hacket i en bunke och rör ihop till en slät smet.

4. Rör ner ägget i smeten och blanda väl.

5. Blanda ihop mjöl och bikarbonat bra och rör sedan ner det i äggsmeten. Rör och knåda ihop till en smidig deg.

6. Dela degen i två bitar och rulla till två rullar.

7. Lägg rullarna på bakplåtspapper och tycker till dem så de blir platta och ca. ½ dm breda längder.

8. Gör en skåra i mitten av varje längd och lägg marmeladen däri.

9. Grädda mitt i ugnen i ca. 12-15 minuter. Låt dem svalna något och skär sedan längderna på snedden med ca. 2 centimeters mellanrum så det blir sneda bitar.

10. Rör ihop florsocker och vätskan och ringla över de avsvalnade kakorna.

Klart!

 

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards