Alla inlägg den 28 oktober 2012

Av enkakaiugnen - 28 oktober 2012 10:00

   

Söndagar är nu mer bakdagar. Ganska skönt med en hel dags bakande med gamla morgonpassetrepriser i bakgrunden. I söndags blev det mazarinkaka, müsli och så de här grova morotskakorna. Egentligen skulle man göra stora kakor av dem, men det gjorde jag inte. Tycker det är lättsammare när dom är små. Grundreceptet kommer ur tidningen Hembakat, men jag bytte ut mjölet lite eftersom jag ville ha grövre bröd. De blev jättegoda, jag hade i lite brödkryddor också så jag tror det är orsaken. Vill man göra dem så gör man såhär:


Grova morotskakor ca. 15-20 st (beroende på hur stora man gör dem)

50 g jäst

5 dl fingervarmt vatten (37 grader)

2 tsk salt

1 tsk brödkryddor

3 dl grahamsmjöl

2 finrivna morötter

3 dl grovt rågmjöl

6-8 dl vetemjöl


Gör så här:

1. Smula jästen i en bunke och häll på lite av vattnet. Rör ut jästen i vattnet.

2. Tillsätt salt, kryddor och gramhamsmjöl.

3. Blanda i morötterna och rågmjölet och sedan vetemjölet lite i taget.

4. Arbeta degen en stund, gärna i maskin.

5. Låt jäsa under bakduk i ca. 45 minuter.

6. Ta upp degen på mjölat bakbord och skär degen i 15-20 bitar (beroende på hur stora du vill ha dem).

7. Rulla degbitarna till bollar och platta ut dem till rundlar. Lägg på två plåtar med bakplåtspapper. Låt jäsa igen under bakduk i ca. 30 minuter.

Sätt ugnen på 230 grader.

8. Pensla bröden med vatten och strö ev. över lite solrosfrön. Grädda i 12-15 minuten i nedre delen av ugnen.

Klart! Servera gärna med ost och päronmarmelad. Marmelad blir väldigt gott till det här brödet eftersom det inte är sötat alls.

   

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards