Direktlänk till inlägg 11 november 2012

Choklad- och mintkola!

Av enkakaiugnen - 11 november 2012 12:00

Nu har det varit bloggtorka för länge. Jag har haft fullt upp i veckan men det så kallade livspusslet. Jag gillar inte det ordet, det indikerar att man har alldeles för mycket att göra. Att man borde stressa av och ta det lite lugnare. Men det är ju svårt när det är så mycket man vill göra här i världen. Den här veckan har det inte blivit något bakat alls, tills igår kväll när Sandra kom hem till mig och kvällsbakade. Det blev farsdagskolor, choklad- och dumlemuffins och en nu sorts müsli. Vi var väldigt nöjda med resultatet, det var bara kolan som inte ville samspela med mig på slutet. Jag fattade inte varför den inte gick att skära, det blev bara såtigt, kladdigt och fult. Men då kom Sandra på att man ska ju naturligtvis skära den med kniven vinklad uppåt. Då föll poletten ner och det gick att skära dem till rutor som vi hade tänkt. Så det är ett tips om man som jag kör fast, blir förbannad och tänker "den här kolan hatar mig, jag kastar den och ska aldrig mer äta eller göra kola hemma". Men istället kunde vi ägna en halvtimme var åt att klippa i gladpack (inte heller en bra sysselsättning och man har lite för dåligt tålamod och för stora händer med kola på, för då fastnar nämligen gladpacken på händerna när man försöker klippa i den och den viker ihop sig och blir krullig). Det blev i alla fall varsin burk med kola åt våra pappor innan allt var klart. Och det var en väldans trevlig kväll! Här är receptet på kolorna, muffinsarna får vänta någon dag.


 

 

Choklad- och mintkola ca.30-40 st

2 dl vispgrädde

3 dl strösocker

100 g smör

1 dl sirap

4 msk kakao

1 krm salt

2 msk flytande glykos

16 droppar pepparmintsessens


Gör så här

1. Blanda alla ingredienser utom pepparmintsessens i en tjockbottnad kastrull.

2. Slå på plattan och låt det koka ihop. Rör då och då under kokningen.

3. Koka tills smeten klarar ett kulprov. Smaksätt med pepparmintsessensen och rör om så det blandas bra. Smaka av och tillsätt mer essens om du vill.

(Kulprov: häll iskallt vatten i en kaffekopp och ta sedan upp lite smet med en sked och häll i koppen. Om du kan forma smeten i vattnet till en kula är kolan klar. Kolan får samma konsistens som kulan har när smeten kallnat)

4. Lägg bakplåtspapper i en liten långpanna (min var 20x15 cm). Häll kolasmeten i formen och låt den stelna. Ställ in den i kylen efter en stund.

5. Sist kommer det jobbigaste (och godaste). Skär kolasmeten i lagom stora bitar och klä dem i smörpapper eller plastfolie. Ät en och annan mellan varven, så håller humöret sig på topp.

 

 
 
Catarina

Catarina

11 november 2012 23:45

Har du testat att baka glutenfritt någongång?
Jag tycker det är jättesvårt att få till det bra utan att det blir torrt!
Kram Catarina

http://keckla.bloggplatsen.se

enkakaiugnen

18 november 2012 17:38

Hej! Nej, jag har inte bakat så mycket glutenfritt tyvärr. Jag har några LCHF-recept utan mjöl, men jag har aldrig provat glutenfritt mjöl eller liknande.

 
Katarina

Katarina

12 november 2012 02:18

Låter mycket gott och säkert uppskattat av pappa :)

http://hovkonditorn.blogspot.com

enkakaiugnen

18 november 2012 17:39

Tack! Ja, jag hoppas det :)

 
Ingen bild

uffe

20 november 2012 19:59

Hur goda som helst var dessa kolor. Jag råkar känna pappa och han var helt överväldigad. Keep up the good work!

enkakaiugnen

22 november 2012 17:45

Haha, ja det var ju bra att han gillade dom! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av enkakaiugnen - Lördag 13 april 08:39

  Sällan har våren varit så efterlängtad. Vi har haft snö i ett halvår nu, sedan 20 oktober. Efter en evighetsvinter tar vi nu alla chanser att skotta gångar i den 1 meter djupa snön som fortfarande brer ut sig på gräsmattan. Så nu kan vi röra oss ...

Av enkakaiugnen - 5 december 2021 08:46

    Ville testa en ny julkaka i år och det blev denna, en klassiker. Den är riktigt god, nästan lite som smågodis som man går och nallar av. Ganska tydlig ingefärssmak och de är väldigt lika cederpepparkakor som vi åt ofta när jag var liten ...

Av enkakaiugnen - 5 december 2021 08:40

  Det här är ett eget recept, kombinerat efter tre olika recept och det jag hade hemma. Vill helst inte använda glutenfri mjölmix när jag bakar, gillar hellre att använda bovetemjöl och havremjöl. Den är snabbakad eftersom den inte jäser, så väldi...

Av enkakaiugnen - 5 december 2021 08:21

  Ett tjockt täcke av snö som bäddar in träden och skogen runt knuten, ganska underbart faktiskt. Finns ju få saker som ger sån julkänsla som just snön och allt den för med sig. Doften av glögg är inte så tokig den heller, för julkänslans skull. ...

Av enkakaiugnen - 1 augusti 2021 10:03

  Vaniljbullar ca 30 st150 g smör1 dl strösocker1/2 tsk salt1 ägg50 g jäst   5 dl mjölk2 tsk kardemumma13-15 dl vetemjöl   Fyllning: 1-2 dl vaniljkräm, hemgjord eller marsankräm  Ca 50 g mjukt smör   Gör så här: 1. Smält smöret och ...

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards